Stasjonsbygningen på Lena

Jernbanedrift er historie her på Lena, men den fine stasjonsbygningen står på sin plass fortsatt. På skiltet kan man lese følgende: ”Høide over havet: 229,4 M, Fra Skreia: 7,9 Km, Fra Christiania: 120,7 Km, Fra Gjøvik: 31,2 Km, Fra Reinsvold: 14,0 Km”. I dag er deler av den gamle jernbanetraseen en fin, gruslagt turvei. Her fra Lena kan man benytte den både mot Bøverbru og Skreia. Den 22 kilometer lange Skreiabanen var i drift fra 1902 til den offisielt ble nedlagt i 1988.

Stasjonsbygningen på Lena

Edit

Eldre bilder i kategori: Marka - sommer

01 Sep 2012

Asfalt eller nedlagt jernbanetrasé?

Av Eivind Molde |

Skal du sykle her fra Borglund til Bøverbru, kan du velge mellom asfaltert underlag eller grusveien som går inn til venstre. Dette er traseen til Skreiabanen, som ble nedlagt i 1988. Det er nå en fin turvei.

01 Sep 2012

En gang Bøverbru stasjon

Av Eivind Molde

En gang var dette Bøverbru stasjon - stasjon nr. 2 på Skreiabanen fra Reinsvoll til Skreia. Denne 22 kilometer lange sidebanen til Gjøvikbanen ble åpnet i 1902. 61 år senere ble passasjertrafikken avviklet, og godstrafikken var slutt i 1987. Året etter var banen nedlagt. Mesteparten av strekningen, dvs. fra Bøverbru til Skreia, er i dag en fin, gruslagt turvei. Den starter litt forbi stasjonsbygningen, i retning Lena.

11 Aug 2012

Langt nord i Hurdal

Av Eivind Molde |

Vi er langt nord i Hurdal, rundt 290 meter over havet. Vi ser ser nedover mot bygda, og får lett øye på bakkene i Hurdal skisenter, som bader i kveldssol. Dette krysset - Rognlivegskillet - ligger litt sør for Rognlia. Veien på fotografens venstre side går dit, og videre innover Totenåsen. På høyre side går veien til Høversjøen og Vesterås.