I Markadatabasen finner du et omfattende bildearkiv med bilder fra Oslomarka og omkringliggende områder som dekkes av Markadatabasen. I tillegg til markabilder vil du finne bilder fra kurs og arrangementer, for eksempel gamle World Cup arrangementer i Holmenkollen. Du søker og navigerer i disse bildene ved hjelp av den avanserte søkefunksjonen. Du kan evt. også gjøre enkelt fritekstsøk mot bildenes titler ved hjelp av søkefeltet oppe til høyre.
Nedenfor ser du bare de nyeste bildene som er lagt inn.
Langs ryggene i ravinen er det mange steder tydelige spor etter gamle hulveier, som her på ryggen opp mot husene ved Hagen øst for Scandic Hotel. Disse er resultatet av århundrers trafikk mellom gårdene i området, kombinert med regn og erosjon. Her er stigningen mye brattere enn det går frem av bildet. Beboerne på Hagen har i år stengt turveien videre forbi husene, og det har blitt en ny tursti ned nabodalen i vest og opp på jordekanten ved Hagen. Denne er svært bratt, delvis sikret med tynt tau, og går gjennom gjørme i bunnen av dalen. Den er langt fra ferdig, og en rundtur hvor denne er med kan knapt anbefales i og etter regn.
Se på bildetNår man ser dette bildet kan man vel lure på om det er nødvendig å bygge broer over elva, så mange store falne trær det er å balansere på. Men vannføringen her varierer kraftig, og når det er vått, kan det være farlig sleipt både i leira og på stokkene. Bildet er tatt fra broen som vi ser på bilde nr. 27355, og viser også hvor ufremkommelig det er langs elvebreddene der det er flatt.
Se på bildetI ravinelandskapet langs Songa er det gamle hulveier og nyere tråkk og turstier på ravineryggene og i dalene. På turstiene er det laget broer og klopper over elven og sidebekker, men ellers går stiene stort sett i de mer eller mindre bratte leirskråningene. Dette er den vestligste broen i rundløypene fra den lille parkeringsplassen ved Scandic Hotel og til minnelunden der en britisk Short Sterling styrtet 10. mai 1945. Typisk grønt gråorlandskap med mye mjødurt, og her en enslig kvann i venstre side av bildet.
Se på bildetVann og leirras har gjennom 9500 år skapt ravinelandskapet langs elva Songa, og fortsetter å forandre det. Dette er ikke bare viktig for landskapet, men også for pionerplantene som invaderer rasstedene først, og som er helt avhengige av bar leire for å etablere seg og overleve. Senere blir de utkonkurrert av større planter. Et av de større og nyere rasene kan sees under den brukne bjørka. Det er estimert at Songa årlig frakter 135 tonn leire ut av ravineområdet.
Se på bildetEt steinkast, bokstavelig talt, fra vestre rullebane ved Gardermoen ligger en annen verden. En liten oase. Naturstien her byr på ca. 5 km rusletur på flotte stier og i til dels bratt terreng. Her ligger også minnelunden for flyet som styrtet her 10. mai 1945. For tiden også markert som kjentmannspost.
Se på bildetKjentmannsmerket har en post nær minnelunden etter flystyrten med en Short Sterling 10. mai 1945, der alle 20 ombord ble drept. Men oppe på kanten av Gardermoenplatået er det krigsminner av en annen art: stillinger i tyskernes forsvarslinje av Gardermoen, kanskje maskingeværreder. På den tiden var dette fortsatt åpen beitemark, og eventuelle angripere kunne lett meies ned når de krabbet over kanten av ravinene. Disse minnene ligger helt inntil turstien, men er ikke skiltet.
Se på bildetEtter nattens regn var Songa ganske stor og heller grå av leirpartikler som den hadde gravd ut. Graving i yttersving og deponering i innersving gir fine slyngninger. Gråor sammen med elvesneller og bregner danner et urskoglignende belte langs elvekanten, og sammen med falne trær og glatt leirjod blir dette til et nokså ufremkommelig terreng der det ikke er ryddet sti. Slikt terreng tilsatt slyngtorner var ganske typisk for orienteringsløpene i Texas.
Se på bildetRavinelandskapet syd for Gardermoen skal være et av de største i Nord-Europa, og elven Songa med sidebekker har gravd og graver det fortsatt ut. Det skal også være Skandinavias største oreskog. Typisk for slik skog er mangel på høstfarger, fordi or feller bladene mens de fortsatt er grønne. I tillegg preges fargene på dette bildet av at vi fortsatt er inne i blåtimen.
Se på bildetRett sør for Oslo lufthavn på Gardermoen ligger et stort ravinelandskap. Her er det vilt og bratt, bortsett fra i bunnen, hvor bildet er tatt. Det er merket et par rundløyper, og stedet er "hot" blant kjentmannspostjegere for tiden. Det er fordi en av høstens nye poster er satt ut her, på stedet der et britisk fly styrtet i 1945.
Se på bildetSola har akkurat gått ned over Romeriksåsene i vest. Kvelden er særdeles vakker, sikkert også for de som kikker ut av vinduene i flyet som tar av fra Oslo Lufthavn.
Se på bildetDu får dem heldigvis ikke i hodet, men det er kanskje sånn at du føler du må "dukke". Flyene kommer naturlig nok i temmelig lav høyde her ved nordenden av østre rullebane på Oslo Lufthavn.
Se på bildetAt Oslo Lufthavn på Gardermoen er et fint utgangspunkt når man skal på tur i Norge eller den store verden, det vet vi. Men det er også fint å sykle herfra. Sykkelskilt viser vei!
Se på bildetNoen har som hobby å se på - og ikke minst fotografere - ulike typer fly. Utsiktsplattformen ved vestre rullebane på Oslo Lufthavn er et populært turmål på Gardermoen.
Se på bildetLite ante vel de som satte opp denne grensesteinen at kommunene Ullensaker og Nannestad skulle bli vertskap for landets hovedflyplass.
Se på bildetVeiene vest for Oslo Lufthavn er fine å sykle på. Holder man seg unna E16, er trafikken liten. Hans Gaarders veg og Gardermovegen kan anbefales. Bildet er tatt rett før for den gamle terminalen.
Se på bildetPå sykkeltur langs E16 på Gardermoen. Fra gang- og sykkelveien ved Oslo Lufthavn har man godt utsikt til det som rører seg i de høyere luftlag, som her ved vestre rullebane.
Se på bildetMan tenker gjerne på Gardermoen som et sted å dra til når man skal ut og fly. Men hvorfor ikke ta sykkelen på toget, og ta seg en tur i Nannestad med Oslo Lufthavn som utgangspunkt? Det er godt skiltet.
Se på bildetNoen tok sykkelen til jobb i dag. På Oslo Lufthavn er det skiltet sykkeltrasé helt fram til kontrolltårnet.
Se på bildetDet er kanskje ikke så ofte man ser en sykkel på jernbanestasjonen på Oslo Lufthavn. Men denne stasjonen - kun 20 minutter fra Oslo sentrum - er et fint utgangspunkt for sykkelturer i Nannestad.
Se på bildet19 bilder vist.