I Markadatabasen finner du et omfattende bildearkiv med bilder fra Oslomarka og omkringliggende områder som dekkes av Markadatabasen. I tillegg til markabilder vil du finne bilder fra kurs og arrangementer, for eksempel gamle World Cup arrangementer i Holmenkollen. Du søker og navigerer i disse bildene ved hjelp av den avanserte søkefunksjonen. Du kan evt. også gjøre enkelt fritekstsøk mot bildenes titler ved hjelp av søkefeltet oppe til høyre.
Nedenfor ser du bare de nyeste bildene som er lagt inn.
Etter å ha gått opp til Heggelia en del ganger i vinter, tok jeg denne ettermiddagen opp til venstre ved Storebekkhytta. Det er noe brattere oppover, men enda finere når man har kommet helt opp.
Se på bildetEtter å ha forsert slush og grus fra Skansebakken, var det en drøm å gå i faste, tørre spor alle bakkene opp til Dammyra.
Se på bildetSelv om (eller kanskje nettopp fordi) løype 71 gjennom Dammyrsdalen ikke hadde vært preparert siden siste snøfall, var det silkemykt i nedkjøringen ved Dammyrkoia i dag.
Se på bildetLøype 71 gjennom Dammyrdalen hadde ikke vært preparert siden siste snøfall, men dette var ikke til hinder for å bruke løypa denne siste lørdagen i januar. Tvert imot gjorde få (men hyggelige) skiløpere og silkemyke forhold turen gjennom dalen til en bokstavelig talt ren fornøyelse.
Se på bildetRett ved halevingen til Thunderjeten som styrtet, står denne minnesteinen over jagerpiloten sersjant Ottar Kaare Eide. Den ble reist 29. august 2015.
Se på bildetFlystyrten var voldsom, det ble et flammehav, og deler av flyet ble spredt over et stort område i uoversiktlig terreng. Halevingen havnet om lag 700 meter sydøst for turbinen på bilde nr. 30135. I bakgrunnen på bildet er det en halvstor stein. Denne har nå blitt til en minnestein over flyveren, se bilde nr. 30137.
Se på bildetUnder formasjonsflyvning over Sørkedalen i 1952 ble det berøring mellom to av flyene i formasjonen, og et av dem styrtet i Dammyrdalen. Ganske tett ved veien ligger disse restene av turbinen. Bildet viser i forgrunnen deler av den elleve-trinns kompressoren, og i bakgrunnen fire av de åtte brennkamrene. Bak disse er det en ett-trinns turbin, ikke synlig på dette bildet. Turbinen var kjentmannspost i perioden 2008 – 10. Sammenlignet med bildene fra den gang er vrakdelene like, men da var det ikke vekst av mose på dem.
Se på bildetØverst i Dammyrdalen går skiløypa et stykke på den nybygde og omstridte skogsbilveien. Utpå myra til høyre står et løypeskilt som viser vei mot Sørkedalen (svakt venstre), Vidvangen (svakt høyre) eller Løvlia (retning bak fotografens rygg). På fjorårets siste dag ble bilde nr. 28282 tatt på omtrent samme sted.
Se på bildetGjennom Dammyrdalen bygges en ny skogsbilvei, den første veibyggingen i Marka på mange tiår. Veien er omstridt, og protestene er ikke ferdigbehandlet i byråkratiet. For syklister er det nå mulig å sykle fra Storebekkhytta på Sørkedal-siden over mot områdene innenfor Lommedalen. I bakgrunnen på bildet ser vi Vidvangshøgda.
Se på bildetDen nye veien i Dammyrdalen har vært sterkt omdiskutert og også gjenstand for demonstrasjoner. Fra trehørningssiden er det til nå opparbeidet snaue 300 meter vei, nesten frem til der skiløype nr.75 (Dammyra-Gampetjern-Løvlia) går. Veien er anlagt med grov steinfylling på duk forsterket med netting, med mindre stein og litt toppmasse over dette. Den er helt tydelig i anleggsfasen, og det vil være nødvendig med videre bearbeiding av massene langs grøftekantene og et tykkere lag med toppmasse. I protestene anføres det at det antas at veien bygges for tømmerbiler på opptil 60 tonn, syv aksler og 24 meter lengde. Fundamenteringen av veien tyder vel neppe på dette, og tilførselsveiene på trehørningssiden må vel i så fall både forsterkes og rettes ut.
Se på bildetHytta i Dammyrdalen som ligger lunt til på skogsvei fra Gråseterveien mot Dammyra, viser at det denne vinteren ikke har kommet så mye snø som f.eks. vinteren 2009. Da var hytta nesten borte under sin tunge bør. Men denne siste søndagen i årets februar var det perfekte forhold for en nydelig tur.
Se på bildetDet er planlagt en forlengelse av skogsbilveien øst for Trehørningen i Hole kommune, slik at det blir en ny veiforbindelse mellom Lommedalen og Sørkedalen. Den nye veien skal gå frem til skogsbilveien øst for Dammyra (Ringerike), og blir på ca. to kilometer. Traseen er nå stukket ut.
Se på bildetI Dammyrdalen ligger snøen lenge, og her er det fortsatt mulig å ta seg en skitur for de ivrigste. Stort sett sammenhengende føre opp til Dammyra i toppen av dalen.
Se på bildetDet er vårlige forhold, men fremdeles mulig å gå på ski fra Skansebakken. Forholdene blir bedre innover, og etter Storebekkhytta helt supert. Bildet er tatt øverst i Dammyrdalen rett før alle nedoverbakkene mot Storebekkhytta begynner. Her står sporene godt, selv om det er slutt på prepareringen pga. åpne myrer lenger inn.
Se på bildetNoen går ekstra fort opp bakkene mot Dammyrdalen. I dag var det supre forhold i løypa fra Storebekkhytta over Gampetjern til Løvlia.
Se på bildetNydelig preparert løype fra Storebekkhytta opp Dammyrdalen mot Løvlia i dag, og denne gjengen har fin fart mot hytta i svingen nederst i Dammyrdalen.
Se på bildetÅ samle på geocacher bringer meg til mange steder en ikke ante eksisterte. Som for eksempel Haramyra, som riktignok står på kartet, men hvem finner vel på å gå ut av skiløypa (den mellom Dammyra og Dammyrdalen), ta seg gjennom skogen og bort til myra? På vestsiden av myra er det en fjellskrent som en kan krype innunder (f.eks. for å finne cachen). I dag var det litt kinkig å komme seg inn på grunn av snøveggen foran åpningen, men så satt jeg der da, og slik var utsikten mot myra.
Se på bildetLøypene var isete og harde i morgentimene i dag, og det var om og gjøre å ha godt feste. Skikkelig klisterføre!
Se på bildetSiste milen ned gjennom Dammyrdalen er en fryd med godt føre og fine spor, og etter en lang tur går kilometerne fort unna ned til Sørkedalen og Skansebakken.
Se på bildetLøypa opp Dammyrdalen kommer opp i typisk krokskogterreng godt over 400 moh., og er noe av det vakreste på disse kanter underveis til Løvlia.
Se på bildetPreppemaskinen hadde akkurat kjørt traseen mellom Dammyra og Gråseterveien, solen kom frem, blå ekstra var dagens smøring. Snakk om å være på rett sted til rett tid!
Se på bildetFlere steder på Krokskogen er det nå nærmere en halv meter sne. Det har trær og busker fått føle. Bildet er tatt rett syd for Dammyra. Klikk på "Vis på kart", så ser du det nøyaktig!
Se på bildetDet er nå nok sne i Dammyradalen til at hele strekningen mellom Storebekkhytta og Løvlia kan prepareres. I terrenget er det ikke kjørt med stor maskin ennå, men desto mer velkomment er scooterens arbeid gjennom denne flotte traseen.
Se på bildetVeien opp Dammyrdalen var i dag preparert for både klassisk og fristil. Det er fint å gå denne traseen til Løvlia. Foruten fin prepping, er det bedre plass i denne løypen.
Se på bildetHvis man forlater Gråseterveien og tar løypa opp mot Dammyra, blir det mer sol og mindre folk.
Se på bildetDenne fine hytta passeres på vei mot Dammyra gjennom Dammyrdalen fra Storebekkhytta
Se på bildetLøypa et par hundre meter etter løypekrysset ved Storebekkhytta.
Se på bildet"Blå extra!" kalte fotografen dette bildet, og mere innbydende forhold skal det være vanskelig å finne! Her på vei opp dammyrdalen fra Storebekkhytta
Se på bildet29 bilder vist.