Ei furu med tyritopp

Krokskogen - Hole, 17.08.2021 16:26 - Odd Tore Saugerud
  • darkblurbg
    Flere varder og ei snart død furu

Klimaet på Bleiksjøflaka kan være hardt, og på toppen av ryggen er det flere døde bartrær. På bildet går tråkket og vardene ned forbi furua og mot myrene i retning Bleiksjøen.

Krokskogen - Hole, 17.08.2021 16:18 - Odd Tore Saugerud
    Den største av småvardene

Dette er den største av småvardene langs tråkket opp Bleiksjøflaka. Uten vardene ville det vært nær umulig å følge tråkket, men man skal følge godt med for å finne dem. På flaka er det lettgått uansett.

Krokskogen - Hole, 17.08.2021 16:11 - Odd Tore Saugerud
    Innsikt fra toppen av Bleiksjøflaka

Toppen av Bleiksjøflaka er 576 moh. Terrenget videre innover og nordover er omtrent like høyt, så toppen er ikke iøyenfallende. Den er markert med denne meget beskjedne varden, som er den siste varden langs et småvardet tråkk opp flaka fra sydøst.

Krokskogen - Hole, 17.08.2021 16:08 - Odd Tore Saugerud

Søk i bildearkivet

Bruk skjemaet under til å søke etter bilder og sortere resultatet. Merk at det er mange kombinasjoner som ikke vil gi resultat. Resultatet vises i bildeslideshowet og i tabell under skjemaet. Slideshowet spiller av seg selv hvis muspekeren holdes utenfor bildet.

Søkeresultater

1 av 4 treff

#37719: Ei furu med tyritopp

Her er det enda ei furu som synger på siste verset. Den tørre toppen er en såkalt tyritopp, forårsaket av et soppangrep. På bildet er furua på bilde nr. 37718 rett til høyre for stammen på denne. Også den har typiske symptomer på tyritopp, men på den hadde toppen brukket av. I horisonten lurer skyer i vestkanten av lavtrykket over Sverige og grenseområdene i Norge.