Dagens føremelding

Skiføret i marka nå

Område med nylig preparerte løyper Klikk i kartet, eller søk etter sted for å gå til føremeldingen for et område.

Nypreparerte løyper og sol

Mandag 15.04.2024 kl. 08.27

Det har vært frost i natt og det betyr at det lar seg preparere der det fortsatt er snø nok. En titt i kartet viser at det nå prepareres både ut fra Svartbekken og Mylla i Nordmarka nord og ut fra Brovoll i Romeriksåsene. Fra Nordåsen i Nannestad prepareres det også fortsatt løyper, det samme i deler av Nordmarka syd, nord i Lillomarka og fra Solli i Vestmarka. Flere vil nok forsøke seg ut nå som det er ventet kalde netter fremover. Følg med i kartet og sjekk de lokale føremeldingene.

Dagen starter med strålende sol og temperaturer fra -6 til +1 grad. Minusgradene blir fort til plussgrader etter hvert som solen stiger. Det er ventet litt mer skyer utover formiddagen, men alt i alt blir dette en flott skidag for den som har anledning. Det er heller ikke ventet så mye vind i dag som i helgen.

Løyper som er preparert tidligere står fortsatt greit mange steder. I terrenget er det svært utfordrene å preparere nå da utstyret blir for tungt og faller igjennom, men det er fint å gå der likevel. For de beste sporene er det skogsbilveiene som gjelder nå.

I terrengløypene må du regne med stadig større bare og våte områder. Ta det derfor forsiktig i uoversiktlige utforkjøringer. På vannene begynner isen å gå i oppløsning, spesielt langs land. Merkestikkene er nå tatt inn og vannene blir ikke lenger kontrollert. Velg landfaste løyper. Generelle anbefalinger for ferdsel på is i vårt område finner du på varsom.no.

De beste forholdene finner du nord i Nordmarka og i Romeriksåsene, men det er fortsatt muligheter for fine skiturer i Kjekstadmarka, Vestmarka, på Krokskogen og i Nordmarka syd. Også i enkelte områder av Østmarka og Lillomarka er det muligheter for entusiasten.

Det er fortsatt mulig å få seg en sammenhengende tur gjennom mesteparten av Marka. Tog, buss eller bane til startpunktet er alltid et godt alternativ. Mange skiløyper starter i gangavstand fra kollektiv-holdeplasser, og i iMarka-appen/løypekartet kan du se holdeplasser i kartet om du velger å vise dette kartlaget.

Skogsbilveier som har vært brøytet i vinter begynner nå å bli bare langt innover i Marka, og er du forberedt på litt trilling i skyggefulle partier der snøen fortsatt ligger kan du få deg vårens første sykkeltur. Kanskje kan du også prøve ut kombinasjonen sykkel og ski? Å sykle inn til skiføret er en flott turvariant på denne tiden av året.

Flere av de større markastuene holder åpent utover våren og kan by på god bakst og varm og kald drikke - se oversikt over åpningstider.

Husk at det nå er ordinær båndtvang for hund – 1. april til og med 20. august.

I næranleggene kan du fortsatt finne gode forhold, bl.a. på Sørli i Nittedal, Eid i Heggedal, Vestmarksetra, Lillomarka arena, Holmenkollen og Linderudkollen.

God tur!

Vi jobber hver dag året rundt for å tilrettelegge for flotte skispor og magiske opplevelser i Marka. Medlemskontingenten i Skiforeningen går direkte til dette arbeidet. Bli medlem nå.

Skyfritt, varmt og skiføre i Vestmarka

Foto: Erik Unneberg, 12.04.2024

Webkamera

Webkamera ved Sollihøgda
Sollihøgda
Webkamera ved Ringkollen
Ringkollen
webkamera på Fossum
Fossum
Se alle webkamera
Logo Hafslund, Møller Bli, Obos.