Korsmyra - Molstadbrenna - Tømmertorget [KK-runden]

Prepareres av: Kolbukameratene
Sist preparert: 11.04.2018

Oversiktskart

Løypa starter på Korsmyra. Hit kan du bl.a. komme i løype 1313 fra Olamyra og løype 1316 fra Knutssætra.

Fra løypekrysset går du først sørøstover myra. Så er det svak stigning gjennom en strekning i skog, før du fortsetter gjennom åpent myrlandskap. 1,5 kilometer fra start starter oppstigningen til Molstadbrenna. Oppstigningen er relativt bratt, både å stige opp og ikke minst å kjøre ned, dersom du går løypa i motsatt retning. Det er vel en kilometer og ca. 80 høydemeter med stigning.

Vi anbefaler en avstikker fra løypa og bort til tårnet, der det er panorama-utsikt mot sør, vest og nord. Herfra ser man både til Norefjell og Jotunheimen. Tårnet ligger 673 meter over havet.

Fra tårnet er det noen få hundre meter ned til løypekrysset ved Tømmertorget. Her ender vår løype. Turen kan nå fortsette mot venstre - østover Storbrenna til Lønsjøen (løype 1175).

Holder du til høyre, kan du krysse Vollumsmyra og kjøre ned til Store Svartungen (løype 1174). Derfra kan du ta deg videre til Fjellsjøkampen, Akershus høyeste punkt - med utsiktstårn. Tar du derimot til høyre langs denne løypa - litt etter Tømmertorget - kan du følge løype 1315 langs Vindflomyrene, og dermed få deg en rundtur tilbake til start.