Ringkollen - Borgersetra - Langtjern - Damtjern - Løvlia

Prepareres av: Skiforeningen
Sist preparert: 15.04.2018

Oversiktskart

Skibussen er framme på Ringkollen såpass tidlig på dag at denne løypa kan bli starten på en fin dagstur til f.eks. Sørkedalen. Løypa er en av tre hovedløyper fra Ringkollen til Løvlia - de andre går via Vassendvika (løype 228) og via Storflåtan dam.

Dette er en klassiker av en skiløype i variert nord-syd-terreng. Går vekselsvis gjennom skog og i åpent lende. Løypa starter innerst på parkeringsplassen (ved oppslagstavla), der Skibussen parkerer. Her tar vi til venstre, opp gjennom småskogen til Kolltjern. Herfra går løype 390 østover til Øyangen. Men vi svinger til høyre, i retning sør.

Løypa går gjennom åpent og flott terreng forbi Femputtene og til et løypekryss på en stor myr. Her tar en scooterkjørt naturløype av til venstre (løype 229), men vi fortsetter rett fram i det samme flotte terrenget med både små utforbakker og små oppoverbakker.

Vi er så framme ved løypas høyeste punkt (ca. 660 moh.) like ved Borgersetra. Her er det bra utsyn vestover utover Ringerike. Selve utsiktspunktet kommer du til ved å ta en liten avstikker fra løypa (merket).

Straks er vi i et løypekryss der vi skal svinge til høyre. Fra dette krysset går løype 237 går østover mot Vambutjerna og Spålen-området, mens løype 228 fortsetter rett fram mot Vassendvika.

Men vi skal altså til høyre, nedover til Langtjern. Denne strekningen er 1,6 kilometer - og går fra ca. 640 til 510 moh. Vel nede, svinger vi 90 grader mot venstre. Løype 454 går til høyre mot stedet der vi startet. Dette kan være en alternativ første-etappe på turen - og den er ca. 2,5 kilometer kortere enn vår løype via Borgersetra. Men pga. terrenget krever den mye snø før den kan prepareres.

Nå flater løypa ut, og vi når Purvollen, som var en gammel finneplass (Puro, finsk=bekk). Vi fortsetter videre nedover, og krysser vestenden av Damtjern, som med sine 452 moh. er løypas laveste punkt. Her er det parkeringsplass og kiosk. Løype 308 over vannet mot Vassendvika og Storflåtan starter også her.

Deretter bærer det oppover lia mot Stubdalstjern og Ringsmyrene. Her møter vi også forbindelsesløypa til traseen Løvlia-Vassendvika. Den nordligste av Ringsmyrene heter Sjustakemyr (tidligere kalt Sjuguttmyra).

Løypa går videre mot Løvlia i lett terreng, den siste biten langs kraftlinja. Her i storstua på Krokskogen er det mat og drikke å få kjøpt.

Løvlia er et knutepunkt, med løyper videre mot bl.a. Gagnumseter i løype 1212 eller løype 1213. Løype 335 går mot Kampevaddammen og By i Lommedalen mens Grenaderløypa vestover går i retning Fjellseterbommen (løype 185), mens løype 69 går til Skamræk. Løypene til Gyrihaugen er også flotte hvis det er bra snøforhold (løype 468 under kraftlinjen og løype 467 via Huken seter). Sistnevnte løype tar av fra vår løype ca. 0,7 km før Løvlia.

Edit

Bilder

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km
90 Fra skibussen og hjem Ringkollen Skansebakken 30.1
257 Langtur fra Ringkollen til Spikkestad Ringkollen Spikkestad 73.2
14 Rundtur fra Ringkollen Ringkollen Ringkollen 26.1

Adkomstinformasjon

Slik reiser du til og fra Ringkollen