Enga - Herstadhei - Haugsplassen - Enga

Siste preppetype:

Klassisk

Kjekstadmarka

Variert løype i Villingstadmarka med en del bakker.

Belønningen er svært vakker utsikt over Drammens- og Oslofjorden ved Herstadhei turisthytte.

Løypa starter i lett kupert terreng over jorder. Stigning opp til løypedelet ved Høgåsen, her kom tidligere løypa fra Haugsplassen inn.

Flatere over myrer fram til veidelet øverst i åsen over Hyggen. Her kan en ta en avstikker på vei ned mot Dammen i Hyggen, ta til venstre i neste veikryss. Ved Dammen er det veiforbindelse på privat vei til Bukta på Grimsrudveien nede ved Drammensfjorden.

Fortsetter en videre på veien til der den ender, er en på det gamle småbruket Skogen. Bruket ble fraflyttet før 1. verdenskrig, med hjemmefronten lå i dekning i våningshuset, "Skauenhytta" under 2. verdenskrig. En vinterdag i november 1944 var det trefninger mellom Hjemmefronten og tyske soldater. De tre hjemmefrontmedlemmene kom seg unna, mens to tyske soldater ble drept. Hytta ble brent og småbruket Skogen fikk etter krigen 2500 kroner i krigsskadeerstatning.

Hovedløypa fortsetter opp en tøff stigning til løypedelet ved Herstadhei. Vakkert stykke fram til Herstadhei turisthytte, 343 moh.

Løypene i Herstadhei prepareres med scooter av Herstadhei turisthytteforening.

Fra løypa Enga - Herstadhei

Foto: Bent Flyen, 22.01.2006