Øyungen - Gåslungen - Myrtjern - Kikutstua

Preppestatus: Preparert tidligere
Sist preparert: 16.02.2018

Oversiktskart

Løypa starter ved Øyungsdammen, der løype 709 og løype 710 kommer opp fra Skar. Løypa krysser først Øyungen og Gåslungen. Her venter første stigning. På toppen av bakken fortsetter løype 365 mot Kikut via Bjørnholt, mens vår løype tar til høyre, forbi Gåslungen gård.

Løypa fortsetter opp lia (kun ca. 30 høydemeter) til Myrtjern. Den følger tjernet, og møter så løype 131 fra Delebekken.

Vi skal til venstre, straks venter Fortjern og deretter siste etappe over Bonnamyra fram til Kikutstua. Man kan også gå over Bjørnsjøen fram til Kikut.

Ønsker du å ta en alternativ løype tilbake til utgangspunktet, kan du velge løype 365 via Bjørnsjøen og Bjørnholt.

Ellers fins det en rekke alternative løyper å velge mellom, både innover i Marka og i retning byen. Skal du nordover, kan du velge mellom løype 105 mot Katnosdammen og løype 1044 mot Stålmyra.

Løype 124 går mot Østre Aurtjern, Ullevålseter og Sognsvann, mens løype 119 over Appelsinhaugene og løype 234 over Glåmene er aktuelle alternativer om du tenker deg i retning Kobberhaughytta og Frognerseteren.

Skal du til Sørkedalen, kan du velge løypa over Glåmene, og ta av ned til Elveli før Finnerud, eller velge løype 1271 til Fyllingen og derfra løype 121 som kommer ned til Elveli på Heikampveien.