Mylla [Åssjøvika] - Bislingen [Formoløypa]

Prepareres av:

Mylla løypeforening

Nordmarka nord

Løypa starter i Åssjøvika på sørsiden av Mylla. Hit kommer vi enten på skogsbilveien mellom Myllsdammen og Trantjern (løype 346) eller i løypa som går på isen (løype 220).

Løypa følger skogsbilveien opp mot Åssjøsetra øst for Åssjøen. Like etter start vil du på venstre hånd se en scooterløype som noen ganger er preparert. Dette er løype 341 over Fuglemyra, en gammel løype som kan ses på skikart helt tilbake til 1935. Litt nærmere toppen av veien møter vi løypa igjen, og her er det to alternativer videre mot toppen. Det korteste alternativet tar av til høyre og går i ganske tett skog sydøstover. Tidlig på vinteren eller ved vanskelig føre kan det hende det ikke er preparert her. Det andre alternativet følger veien videre mot toppen og i krysset her dreier veien ganske mye østover og delvis nordover igjen. På toppen av veien er det en liten rundkjøring, og løypa fortsetter nå i en liten sløyfe som etter hvert møter det tidligere nevnte kortere alternativet igjen. I likhet med det korte alternativet, kan det hende denne sløyfa ikke er preparert - spesielt helt i starten av sesongen. Da er det i praksis kun veien nede fra Mylla og opp til snuplassen som er preparert.

Det første stykket herfra opp mot toppen går løypa gjennom flott svakt stigende skogsterreng opp til den såkalte "Vannskillemyra", der det også er et løypekryss. Tar du til høyre her, vil du komme ned Syljuseterlia og ned til løype 345 mellom Grønntjern og Gjerdingen.

Men vi skal til venstre, og nå venter noen kraftige stigninger til vi kommer opp på Venehaugene, der terrenget flater ut og åpner seg. Her er det mange flotte rasteplasser med fin utsikt sydover. Etter hvert er vi framme i løypekrysset oppe på Bislingflaka.

Tar vi til høyre her, kommer vi inn i løypa som går sørover mot Grønntjern (løype 104). Men vår løype ender ved den nå nedlagte Bislingen Fjellstue, 195 høydemeter over Mylla. Herfra går løype 353 videre mot Svartbekktjern, med forbindelse både til Rajebråthytta og Mylla.

Løypa fra Åssjøvika til Bislingen kalles "Formoløypa". Den er oppkalt etter vår kjente skiløper Ivar Formo som pleide å ferdes mye i disse løypene, men som omkom i en tragisk drukningsulykke på Store Sandungen 2. juledag 2006.

Mylla løypeforening legger lista høyt

Foto: Odd Stiansen, 07.04.2019

Løyper i nærheten