Lysløype Skjeskroken

Sist preparert: 13.04.2018
Lysløype Lysløype

Oversiktskart

Lysløypa i Skjeskroken i Hov i Land er et fint alternativ, enten for en kjapp morgen- eller kveldstur for de mest aktive, eller en mer avslappet familietur med barna. Den vestre (venstre) delen går mest oppover, og utforkjøringen finner man på østre (høyre) side av løypa.

Det er også som regel kjørt opp et tilknytningspor, som knytter lysløypa til løypa Flyplassen-Skihytta. Når man da går ut av lysløypa etter stigningene, går man gjennom en skog, over en vei, over ei myr, krysser en skogsbilvei (Tyskerveien), gjennom en skog til, opp en litt bratt bakke i en ny skogsbilvei, så flater det ut forbi Hovdehytta (526 moh), som du må vite om for å se. Skisporet går videre under høyspenten, og så er du hvert øyeblikk inne på Flyplassen-Skihytta løypa. Fortsett oppover til Skihytta.

En variant til retur fra Skihytta i Land, kan være å ta løypa Skihytta-Brennabakken, med noen flotte utforkjøringer ned til Engelsåsvelta, ta til høyre (nordover) når du kommer ned på skogsbilveien (Tyskerveien), og følg denne til du kommer tilbake til den løypa du gikk istad der du kryssa skogsbilveien (Tyskerveien), og så retur til Skjeskroken, og lysløypa! Ta med drikke og nyt turen!

Edit

Bilder

Tilknyttede løyper og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km

Adkomstinformasjon

Slik reiser du til og fra Skjeskroken