Vilt langs Lysakerelva

"Etter den siste tids regnvær er Marka blitt fylt opp av vann, og det har vassdragene fått merke. Lysakerelva er intet unntak. Nå om dagen går det spesielt vilt for seg her." Erik Unneberg, markatraver og markafotograf, er ivrig. ”Jeg gikk langs elva i helgen. Den har nå fart, sprut, trykk og lyd som alle bør oppleve. Start fra utoset ved Bogstadvannet og følg elva til Lysaker. Jeg garanterer en fin og spennende tur!”

Vi tar oppfordringen på strak arm og følger Erik på turen langs den frådende elva. Start fra Voksen og du får med deg hele strekningen. Det er opparbeidet tursti på begge sider av elva helt fra Osdammen ved Bogstadvannet der elva starter, til Lysaker stasjon. Turstien går på begge sider av elva, både på oslosiden og på bærumssiden. Fra Bogstadvannet på oslosiden (østsiden) av Lysakerelva til Lysaker er stien god nok til å sykle.

Vår tur går på bærumssiden og følger en sti/turvei som ikke egner seg for sykling. Denne stien går nærmere elva enn på oslosiden, stedvis med fantastisk utsikt ned til de frådende vannmassene. Gummistøvler anbefales. Start fra bussholdeplassen ved Ankerveien/Bogstad camping og følg Ankerveien forbi skolen og golfklubben, langs steingjerdet og så ned Masovnbakken i sving ned til elven. Her lå jernverket på Fossum som var et underbruk under Bærum Jernverk. På venstre side av stien kan du, om du leter litt, se en liten bue av teglstein som er rester av ovnsåpningen.

Vi krysser Hammarbrua og følger sti og fortau langs vestbredden av elva. Underveis passeres steinfundamentene etter Voksen Mølle. Mølledriften opphørte omkring 1930, men ble tatt opp igjen under annen verdenskrig. Stien fortsetter videre til Grini bro. Her lå Grini Teglverk, som ble anlagt av Peder Anker ca. 1790 og nedlagt i 1902. Den store rødmalte trebygningen var bolig for arbeiderne. ”Verket” som huset kalles, var Bærum kommunes kulturminne i mars 2007.

Vi krysser under Røabanen og følger veien langs Grinidammen til Grini mølle. Grini mølle var i drift til århundreskiftet. Her ligger også Grini kraftstasjon, som ble bygget av Løvenskiold i 1915. Hele Røa-distriktet fikk strøm herfra. Den egentlige turstien starter her. Birger Ruud, vår kjente storhopper, har anlagt stien som går opp og ned langs elva. Underveis vil du oppleve fantastisk utsikt til ”Røafallene”, trange juv og uberørt natur. Et stykke Vestland, midt i bebyggelsen! Som en kuriositet kan nevnes at scener fra den amerikanske filmen etter Jack Londons roman ”Når villdyret våkner!” ble tatt opp ved Lysakerelva. På vår tur langs elva ser vi rester etter Røa mølle og Ullern mølle. Her var det arbeidsplasser og stor aktivitet i tidligere tider.

Vi går opp på Bærumsveien ved den store veifyllingsbroen og fortsetter Vollsveien nedover på fortauet mot Lysaker. I første sving tar stien av ned skråningen. Stien går gjennom et terreng med frodig løvskog og rolige partier av elva og fortsetter langs elvebredden mellom fabrikkker og det store butikksenteret CC Vest. Herfra er det kort vei til Lysaker jernbanestasjon, hvor vi kan avslutte turen etter ca. 7 km.

Edit

Flere bilder

Relaterte nyheter eller steder

DatoTittel, navn

23 Okt 2017

Lysakerelven

Ut på tur - eldre nyheter

11 Jul 2007

Nå er abboren på sitt hissigste!

Av Olav Harlem | Ut på tur

Sommerferien er ikke den beste tiden for ørretfiske i Marka, men da er til gjengjeld abboren på sitt hissigste.

26 Jun 2007

Til hyggelige badevann i Østmarka

Av Olav Harlem | Ut på tur

Østmarka er eventyrlig – hele året. Ikke minst nå når sommeren er på sitt beste. I stedet for overfylte badeplasser ved sjøen kan du finne din drømmeplass i Marka og nyte sommerdagen. Kombiner gjerne med sykkel, eller ta bena fatt. Bading er tillatt i alle vann som ikke har drikkevannsrestriksjoner

18 Jun 2007

Familietur i Sørkedalen

Av Skiforeningen | Ut på tur

Start fra Skansebakken i Sørkedalen. Gode parkeringsmuligheter. Endeholdeplass for Sørkedalsbussen.