Rundt Utsjøen på sykkel

Utsjøen i Gullverket er en idyll, og en sykkeltur rundt vannet byr på variert terreng og fine naturopplevelser

Et greit sted å starte turen rundt Utsjøen er i Eidsvoll. Fra Sundet følger man fylkesvei 181 forbi Allmenningen og Jønsjøen til man passerer skiltet med Gullverket etter ca 5 kilometer. Rett etter dette tar man av innover til høyre på Jonsbråtavegen. Dette er en fin, gruset skogsbilvei som først går slakt nedover mot Setertjennet (som man kan skimte gjennom skogen på høyre hånd etter et par kilometer), og så i små klyv oppover mot Utsjøen. Nedenfor Jøndalsvangen stikker en vei til høyre mot Fenstad, men krysset er godt skiltet. Drøye hundre meter senere går en annen vei til venstre, mot Fiskeløysa. Også denne er tydelig markert. Veien til Utsjøen fortsetter rett frem.

Utsjøen

Etter 8,5 kilometer på skogsbilveien kommer man ganske plutselig opp til Utsjøen. Her åpner landskapet seg, og man får godt utsyn mot sørenden av vannet.Veien fortsetter på vestsiden av vannet, men vi skal over til østsida. Vi tar derfor av fra veien og triller videre på bred og tydelig sti et stykke gjennom skogen. Erfarne syklister velger not å sykle her, for stien er myk, uten for mange steiner.

Over demningen

Stien ser tilsynelatende ut til å ende rett ut i vannet, men mysteriet oppklares idet man kommer litt nærmere. Her starter nemlig demningen ved Utsjøens ene utløp. Den er akkurat bred nok til at man fint kan trille sykkelen over. På den andre siden er det gressbakke, og selv mindre erfarne syklister (som undertegnede) sykler fint videre på stien. Vi må over enda et utløp, denne gangen over ei lita trebru, før vi sykler over ei åpen eng – kanskje en gammel setervang – hvor stråene stryker oss forsiktig oppover armene der vi trår. På enga kommer vi til en traktorvei som begynner der hvor stien slutter og fører oss til venstre, gjennom Djupedalen.

Langs vannet

Ved enden av Djupedalen er det mulig å ta til høyre og legge til en ekstra liten runde med mer bakker. De hengivne syklistene kan dessuten legge inn etappen opp på Steinsjøhøgda for å få opp pulsen. Det er merket med sykkelskilt og umulig å overse. Vi fortsetter i stedet rett frem, på skogsbilveien langs østsiden av Utsjøen. Når vi kommer til nordenden av sjøen, står det skilt mot Murua til høyre. Vi holder oss til venstre og kjører rett forbi veien som noen meter senere tar av til venstre og ned til Storbråtan og samfunnshuset i Gullverket. Veien rett frem kommer ut på odalssida av Benkemyra. Det er noe klyving igjen før man når frem til fylkesvei 181. Skogsbilveien slutter akkurat ved skiltet som forteller at vi kjører inn i Eidsvoll kommune og Akershus fylke.

Benkemyra

Asfaltveien opp til Benkemyra er fin og føles rask etter halvannen mil på grus og sti. Det går litt opp til toppen, før vi krysser myra og begynner på bakkene nedover mot Eidsvoll igjen. Vi skal 250 høydemeter ned på 12 kilometer, og det suser av gårde. Toppfarten nås i det vi passerer Jonsbråtavegen, altså der vi startet på skogsrunden. Alt i alt er runden på ca 3,5 mil med start og stopp i Sundet. Det er ingen spesielt harde stigninger og burde passe for alle som ønsker seg en middels lang sykkeltur.

Edit

Flere bilder

Relaterte nyheter eller steder

DatoTittel, navn

Gull og grønne skoger

23 Okt 2017

Gullverket

Ut på tur - eldre nyheter

Gull og grønne skoger

Av Redaksjonen | Ut på tur

I Gullverket i Eidsvoll var det i 150 år gulldrift, og det vokste frem et helt lite samfunn inne i skogen. I dag er det meste borte, men det er fullt mulig å ta en søndagstur på jakt etter gull og grønne skoger – bokstavelig talt.

Blå extra føre året rundt 2.5 time fra Oslo

Av Steinar Kjærnsrød | Ut på tur

Synes du det blir for lenge å vente til den første villsnøen legger seg nord i Marka i oktober/november, eller er du kanskje bare lei av regn og dårlig sommervær og tenker at det like gjerne kunne vært vinter med snø og kuldegrader?

19 Jun 2011

Nå kan du bade med Markadatabasen!

Av Redaksjonen | Ut på tur

Det er kanskje ennå litt tid til badevannet i Markavannene blir slik at det frister alle, men allerede nå kan Markadatabasen gi deg en liste med badetemperaturer og informasjon om badeplasser.