Byrudstua - Byfellavegen (Tisjøen)

Eidsvoll - Nes

Byrudstua er utgangspunktet for denne sykkelruta. Den starter i krysset der Minneåsvegen og Byrudstuvegen møtes, like ved Feiringvegen.

Vi sykler oppover Minneåsvegen, en asfaltert fylkesvei med varierende trafikk. I nesten 4 kilometer er det jevn stigning - nærmere 230 høydemeter. Etter at 2 kilometer er tilbakelagt, tar det av en vei på høyre side. Her kan man følge rute 932 inn til Vesle Byua.

Men vår rute fortsetter oppover bakkene. Med det samme man når toppen, tar det av en vei til venstre. Dette er en bilvei, stengt med bom, som går helt opp til TV-masta på toppen av Mistberget. Der er det strålende utsikt!

Nå går det litt nedover, og vi runder sørenden av Tisjøen. Etter å ha syklet noen hundre meter langs vestsiden, får vi en avkjøring på venstre side. Nå er vi ved nordenden av Byfellavegen. På den kan vi sykle sørover til Krafttjennet i rute 512. Fortsetter vi på hovedveien, er vi straks på Hermodts plass (rute 703). Derfra er det forbindelse videre nordover på Minneåsen og ned til Hurdal.

Skogsveg møter asfalt

Foto: Helge Eliassen, 27.07.2011

Byfellavegen (Tisjøen) - Vesle Byua 7,7 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Hurdal - Feiring
Byrudstua - Vesle Byua 6,6 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Eidsvoll - Nes