Sandvika - Øverland

Bærumsmarka

Tettstedet Sandvika, som også har bystatus, er et fint utgangspunkt for å komme seg inn i Marka på sykkel. Denne ruten bringer deg inn i Bærumsmarka på varierte tur-, gang- og sykkelveier.

Både buss og tog stopper i Sandvika, og det er stasjonen som er rutens utgangspunkt. Du sykler først ut på Engervannsveien, der du holder deg på fortauet langs Engervannet. Her er det et rikt fugleliv, og mang en ivrig ornitolog har latt seg begeistre i dette våtmarksområdet.

Ved enden av veien svinger du til høyre (inn på Halvorsens vei) og tar etter et par hundre meter - rett etter at du har passert tennisbanene - inn til venstre på Engerjordet. Du er nå inne i et rolig boligområde, og ved enden av asfaltveien fortsetter du rett frem på stien du nå har foran deg.

Stien går snart over til å bli en småkupert turvei. Du har Øverlandselva på venstre side, men ved første veidelet krysser du den ved å sykle over broen og tråkke videre på venstre (vestre) side av elven. Den videre ferden går frem til Gjønnes idrettshall, og da har du syklet under både Kirkeveien og Bærumsveien.

Du kommer snart frem til Gamle Ringeriksvei og tar da opp til venstre ved å sykle på gang- og sykkelveien forbi Haslum krematorium. Herfra kan du se utover mot Grinijordene og Holmenkollen. Ta gjerne en avstikker bort til Haslum kirke, som er en av Bærums to middelalderkirker. Den andre er Tanum kirke.

I krysset Griniveien/Gamle Ringeriksvei tar du deg over veien og fortsetter det siste stykket opp mot Øverland på gang- og sykkelveien. I bunnen av bakken har du krysset Øverlandselva. Den gamle broen er noen titalls meter lengre til venstre. Ta gjerne en avstikker til fots ned dit for å ta den i øyesyn, men se opp for brennesler!

På Øverland er det både utfartsparkering og bussholdeplass, og det er flere ruter å sykle videre herfra. Du kan komme deg inn i Bærumsmarka ved å velge rute 207 til Sagstua eller til Bærums Verkrute 483. Et annet alternativ er å sykle til Valler. Både rute 329 og rute 275 vil lede deg dit.