Tussekrysset - Kløfta

Nesoddmarka

Sykkelruta starter i Tussekrysset. Dette er et knutepunkt, med sykkelruter fra Nesset (rute 636), Vassum (rute 637) og Havsjødalen (rute 652).

Du starter med å sykle ca. 800 meter nordover på fylkesvei 156. Fra krysset ved Søndre Dal fortsetter denne veien nordover langs østsiden av Nesodden (rute 651 til Garder).

Men du skal innover mot de midtre delene av Nesoddlandet, og tar til venstre i Linnebråteveien (fylkesvei 157). Stigningen har du så smått begynt på allerede, men fra krysset og opp til høyeste punkt er det ca. 1,2 kilometer med ganske sterk "motgang" (rundt 90 høydemeter). Veien går oppover lia i store svinger - gjennom skog.

Vel oppe, ved Slåttebråten, åpner det seg en annen type landskap. Nå er det kulturlandskapet som dominerer. Veien går svakt nedover helt til du er framme. Du passerer Lindebråte og kommer fram til Kopperud, der Garderveien går til høyre i retning Garder (rute 649). Men du holder til venstre her, og er straks framme i krysset ved Kløfta.

Du befinner deg nå omtrent midt inne på Nesodden, og kan fortsette nordover gjennom Midtveien - til Svestad, Granerud og Fjell (rute 645). Velger du den veien, kan du for eksempel sykle ned til Nesodden kirke, og så komme tilbake til utgangspunktet på fylkesveien derfra. Du kan også komme til Nesodden kirke i rute 653 - via Hasle.

Tar du til venstre ved Kløfta, kan du komme ned til Fagerstrand, på vestsiden av Nesodden, i rute 646, eller legge kursen sørover til Havsjødalen (rute 647). Derfra er det bare et kort, lite stykke tilbake til stedet der du startet.