Nærsnes - Båtstø - Sætre [Kyststien]

Rutenr:

Offentlig vei og trillesti/løypetrasé
Sykkelruta går fra Nærsnes, nærmere bestemt i krysset mellom Sundbyveien og Baarsrudveien. Du starter med å sykle østover gjennom bebyggelsen på Nærsnes, før veien dreier sørover, og du kommer tett på Oslofjorden. Utsikten er upåklagelig.

Etter ca. 2,4 kilometer er du framme ved Ramton camping. Rute 659 fortsetter rett fram mot Sundbykrysset. Men fra nå av skal du følge Kyststien, som er godt skiltet videre. Du tar dermed farvel med bilveien, og sykler inn på campingplassen.

Du krysser plassen omtrent midt mellom fjorden og fylkesveien. Etter at campingplassen er passert går ferden videre på sti, og nå venter en oppoverbakke på ca. 500 meter. Her er det litt stein og røtter. Det går an å sykle hele veien, men en del vil antagelig velge å trille sykkelen gjennom enkelte partier.

Så går stien nedover til Høvikvollen. Her er det flott å raste og ta seg et bad, om vær og temperatur skulle innby til det. Det er strålende utsikt innover Oslofjorden.

Videre sørover har Kyststien et godt, fast underlag for sykkeldekkene. Du passerer båtforeningens brygge på Båtstø, og kommer fram til krysset mellom Båtstøveien og Blåhellaveien. Her skal du til venstre i sistnevnte vei. Det er bare å følge kyststi-skiltet.

Du fortsetter gjennom bebyggelsen, og helt nede ved fjorden, tett ved et hushjørne, skal du inn på en gruslagt sti. Også her står det et skilt som viser vei.

Stien er bare vel 100 meter lang, og så fortsetter du ferden i Fjordveien og Tittutåsen. Etter litt oppoverbakke kommer du ned til Åros brygge, et idyllisk område med fin utsikt. Her er det flott å ta seg en pause.

Litt senere krysser du Åroselva og tar til høyre, opp en bakke. Veien fører deg opp til fylkesveien, som du følger ca. 300 meter. Så tar du til venstre, inn i Ivers Vei. Det blir mer oppoverbakke, og etter å ha syklet gjennom bebyggelsen en stund, kommer du fram til et flott utsiktspunkt. Det er nok ikke uten grunn av Kyststien går akkurat her, for herfra har du panoramautsikt mot kysten - mot Oslofjorden, og helt til Drøbak.

På det høyeste er du rundt 70 meter over havet, og kan så trille ned en bratt bakke - til du kommer inn på fylkesveien igjen. Kyststien går nå ned til fjorden, men det kan være litt vanskelig å finne fram etter at du er kommet ned dit (fin badeplass, forresten, så hvorfor ikke en avstikker?).

Vår rute følger derfor fylkesveien helt til "mål", dvs. torget i Sætre sentrum. På vei dit, sykler du inn i Hurum kommune. Herfra kan ferden evt. fortsette rett fram mot Storsand (rute 666) eller opp til Stikkvannshytta (rute 661). Tar du til høyre, er du på vei mot Klokkarstua (rute 674).
Panorama fra Nærsnestangen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 29.07.2012