Son - Smørbekk - Kongevegen - Ødemørk

Lengde:

6,3 km

Type:

Dette er en sykkelrute som fører deg fra Oslofjorden og et godt stykke inn i Mossemarka. Du skal sykle litt langs bilvei, men aller mest inne i skogen.

Utgangspunktet er torget i Son. Står du med fjorden bak deg, skal du først sykle opp til øverste ende av torget. Så tar du til venstre, gjennom Storgata. Etter hvert dreier den oppover mot høyre, og har motbakker å by på.

Det er skiltet til Oslo, og du sykler videre den veien, oppover bakkene. Men tross "motgang" - omgivelsene er fine her i idylliske Son. I første rundkjøring tar du til venstre - i den neste skal du til høyre, inn til Grevlingen skole. Benytt gjerne undergangen før rundkjøringen. Du sykler oppover forbi skolen på høyre side, og har dermed lagt bak deg 1,5 kilometer.

Nå bærer det inn i skogen. Her er det fin turvei i ca. 200 meter. Så tar du til venstre, og følger lysløypetraseen videre (den traseen som ligger lengst til høyre etter at du har tatt av fra grusveien). Også her er det fint å sykle, selv om standarden er litt lavere enn i starten. Det er rikelig med bark i «veibanen», og på dette underlaget sykler du videre i retning Smørbekk.

Du krysser Breivikbråteveien, og snart bærer det ned bakkene til Smørbekk. Fra Grevlingen skole og hit er det ca. 1,8 kilometer. Nå er du ute av skogen, og befinner deg ved Kamboveien. Her går rute 563 mellom Kambo og Sonsveien stasjon. Ikke langt unna har du E6.

Nå tar du til venstre langs bilvei og gang- og sykkelvei, men etter ca. 300 meter tar du til høyre, krysser Kamboveien og sykler ned en bakke, holder til venstre, inn på en kort sti, før du så tar 90 grader til venstre.

Dermed kommer du trygt til motsatt side av E6, og følger grusveien opp en bakke, fram til en snuplass. Nå bærer det ut terrenget - i en skiløypetrasé. Pass på å ta til venstre når den deler seg straks etter snuplassen.

Det kan være bløtt noen steder på denne strekningen, men stort sett er det helt OK å ha med sykkelen her. Det er svak stigning fram til løypekrysset på Kongeveien. Det er vel 500 meter fra snuplassen og hit.

Du tar til høyre i dette krysset, og er dermed på vei rett sørover. Etter en kilometer kommer du inn på grusvei. Da har du passert et løypekryss der du syklet rett fram. Snart er du framme ved Ødemørk - et populært turmål med servering på søndager store deler av året.

Herfra kan du krysse Mossemarka i rute 795, som går til Skihytta i Moss. Da tar du til venstre i krysset før gapahuken. Tar du til høyre, er det Ødemørkveien du sykler på. Rute 796 ender på Kambo. Derfra kan du f.eks. sykle på Kyststien tilbake til Son. Dermed får du en fin rundtur.
Pinsestille ved Grevlingen skole

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 08.06.2014

Ruter i nærheten

Ruter Lengde Type Område