Mosseporten - Nesparken - Moss st. [Vansjøstien]

Mossemarka

Første del av denne sykkelruta følger Vansjøstien, andre del går gjennom et område som er rikt på industrihistorie. Utgangspunktet er i Patterødveien, bak Mosseporten kjøpesenter. Her står det skilt som viser turmuligheter i flere retninger. Blant rutene som møtes her, er rute 810 fra Thorbjørnsrød, som også følger Vansjøstien.

Vår rute går nordover, den går til venstre rett etter start, og innover Patterødveien. Nede til venstre ligger Patterødtjernet. Etter at du er kommet forbi bebyggelsen, er du framme på Grindvoll. Her går det en vei opp til høyre. I den retningen kan rute 807 følges til Kambo.

Men vår rute fortsetter rett fram, under E6. Du er nå inne på en gruslagt turvei, og den skal du følge over åsen. Like etter undergangen tar du 90 grader til venstre. Og nå går det oppover. Inne i skogen til høyre ligger Sykehuset Østfold, og snart sykler du forbi Peer Gynt sykehjem. Like etter, på den andre siden av Peer Gynts vei, finner du benker og bord like ved turveien. Kanskje det kan passe med en pust i bakken?

Du får hvilt ut uansett, for nå går det nedover igjen. Du kommer ned til Krapfossveien, og følger den mot venstre et lite stykke. Ved Tykkemyr skal du så til høyre, inn på turveien langs nedre Vansjø. Etter en liten stund deler den seg - her følger du veien mot venstre. Snart krysser du Mosseelva på gangbru. Nå er du inne i Nesparken. Like etter brua skal du til høyre. Men før du sykler videre, kan du gjerne ta deg en rundtur i Nesparken. Dette er et fint friområde med flere gode bademuligheter.

Etter at du, som nevnt, har tatt til høyre, sykler du videre på turveien langs Mossehallen, under Innfartsveien og fram til Myra parkering. Du krysser parkeringsplassen skrått mot høyre, og sykler inn på gang- og sykkelvei, deretter bilvei, som fører deg over Bjerget. Du tar til venstre og så til høyre, ned en bratt bakke.

Til høyre ser du nå Storebro, som er tusenårssted i Moss. Storebro har siden Middelalderen vært en del av Den Fredrikshaldske Kongevei som gikk mellom Christiania og Fredrikshald (Halden). Her har du god utsikt mot Mossefossen. Rute 564 krysser elva, og fortsetter nordover mot Kambo.

Men vår rute går ikke over Storebro. Du skal ned bakkene gjennom det gamle industriområdet i Moss. Du sykler ned Henrich Gerners gate, og kommer dermed ned i Møllebyen. Her - langs fossen fra Vansjø - var det Moss by oppsto. Her lå sager, brennevinsbedrifter, bryggeri og møller. Allerede på 1300-tallet var det saltkokerier og kverner her. Så dette kan med rette kalles industriens vugge i Moss. Nå er området rehabilitert, og inneholder en rekke kulturelle institusjoner: Kino, bibliotek, kafeer og restauranter, museum, kunstgallerier osv.

Du sykler inn i Storgata, og i rundkjøringen tar du så til høyre, inn Sundstredet. På vei til rundkjøringen passeres Läntmannen, tidligere Moss Aktiemølle. På høyre side av Sundstredet er Sundstredet 2, som tidligere var fabrikken Il-O-Van. Den produserte kjøkkentøy i aluminium. I samme kvartal var Noblikk, som produserte hermetikkbokser. På venstre side var det bakeri.

Du krysser så under toglinja, og tar til venstre. Dette er gamle kai- og industriområder som nå er boliger. Det er mulig å ferdes helt ute langs kaikanten. Ca. 400 meter etter at du krysset jernbanen, skal du over på motsatt side igjen. Straks tar du til høyre, og sykler de siste meterne av denne ruta - fram til Moss stasjon.
Knutepunkt ved Mosseporten

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 15.06.2014

Mosseporten - Noreødegården - Skihytta 2,4 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Mossemarka
Thorbjørnsrød - Mosseporten [Vansjøstien] 3,1 km Skogsbilvei/turvei Mossemarka
Moss st. - Nesparken - Thorbjørnsrød [Vansjøstien] 5,4 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Mossemarka
Kambo - Mosseporten 4,3 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Mossemarka

Mosseporten - Noreødegården - Skihytta

Mossemarka

Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé