Røskestadvannet - Langvann - Rødvann

Hurummarka

Dette er en sykkelrute som går nordover gjennom Hurummarka, gjennom skog og til vann der det er fint å raste. Utgangspunktet er Røskestadvannet, nærmere bestemt krysset rett øst for demningen. Hit kan du komme i sykkelruter fra Hurum mølle (rute 671), fra Tofte via Oredalen (rute 834) og via Røedsgrinda (rute 668) - og fra Filtvet (rute 669).

Først sykler du opp en bratt bakke som er noen hundre meter lang. Så flater det ut, og du kommer fram til Nøklemyr. På høyre side går rute 836 til Svartvannsbekken. Du holder til venstre i dette krysset, og fortsetter nordover i lett terreng.

På venstre side ligger Langvann, og snart får du nærkontakt med vannet. Skal du ta en rast langs denne ruta, er nok dette stedet det fineste. Her kan du slå deg ned på et berg og nyte utsikten sørover vannet.

Veien videre går først litt oppover, før du triller lett ned mot nordenden av Røsvannet, som du ser gjennom skogen på høyre side. De neste 7-800 meterne blir det oppoverbakke. I krysset i Sions dal holder du til venstre.

Etter å ha syklet videre nordover - og for det meste nedover, kommer du fram til rutas endepunkt ved en stor snuplass øst for Rødvann. Vinterstid går det skiløyper videre nordover, men det er utfordrende å ta sykkel med herfra. Det går vei og sti gjennom skogen til vannet.
Fristende å stoppe

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 01.06.2014

Filtvet - Røskestadvannet 4,3 km Offentlig vei Hurummarka
Tofte - Røedsgrinda - Røskestadvannet 4,4 km Offentlig vei Hurummarka
Hurum mølle - Røskestadvannet 7 km Offentlig vei Hurummarka
Tofte - Oredalen - Røskestadvannet 10,2 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Hurummarka