Ingeborgrud - Putten - Greniskogen - Ringsby

Eidsvoll - Nes

Denne sykkelruta går fra krysset ved butikken og skolen på Ingeborgrud - midt i Skogbygda. Du starter med å sykle et lite stykke vestover på Rønnålvegen, og krysser elva Uåa. I første kryss deretter, ved Rønoldtangen, tar du til høyre, inn mot Vestgrenda.

Etter 700 meter rett fram over Ingeborgrudmoen, tar du til venstre, og kommer dermed bort til Heimdal, et fint utgangspunkt når man går på ski i disse traktene vinterstid. Her svinger du inn til høyre - og nå bærer det rett til skogs!

Du kunne nådd rutas mål ved å sykle på nesten flat, asfaltert vei gjennom kulturlandskap (rute 785). Men nå får du andre omgivelser, og andre utfordringer. Dette er et spennende alternativ. Eventyrrittet går for øvrig her.

Rundt 300 meter fra Heimdal deler veien seg. Den som holder til høyre her, kan følge rute 787 opp til Fyrivangen og helt til Ihlangsvangen. Men du tar til venstre, og sykler dermed i vestlig retning.

En halv kilometer senere går det en vei mot venstre, men du følger veien mot høyre i dette krysset. Straks begynner oppoverbakkene for alvor. Det er snakk om rundt 70 høydemeter i løpet av ca. 1,5 kilometer. Du sykler mer i nordlig retning nå, og tråkker deg oppover gjennom skogen til veiens høyeste punkt. Nesten 5 kilometer er tilbakelagt, og resten av ruta går for det aller meste i nedoverbakke.

Du triller ned mot Putten, som du kan se på venstre side. Her holder du til venstre, og fortsetter til Snippen. Begge steder er sentrale løypekryss vinterstid. Ruta går videre nedover, men før du fortsetter, kan du evt. ta en avstikker til Jellumsetra, som befinner seg ca. 600 meter oppover langs veien som går til høyre.

Det går lett unna ned mot Råkalidammen, der du skal ta til venstre, og krysse demningen. Det er fint å ta seg en rast ved dette vannet. Ruta går videre nedover i løypetraseen. Snart er du inne på skogsbilvei igjen, og kommer fram til Greniskogen, et fint utgangspunkt for turer til alle årets tider.

Nå er «skogsdelen» av turen tilbakelagt, og du fortsetter gjennom åpent og fint kulturlandskap, med god utsikt i alle retninger. Gjennom Rustadgutua kommer du ut på hovedveien, og tar du til venstre her, kan du komme tilbake til utgangspunktet i rute 785.

Men vår rute går mot høyre, og snart er du nede ved Ringsby. Fortsetter du rett fram, kommer du til Arnestad Minde (rute 781). Rute 782 går til høyre, på Eggumvegen, i retning Kampå sag.
Innover fra Heimdal

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 02.07.2014

Ingeborgrud - Fallet - Ihlangsvangen 9,5 km Offentlig vei og skogsbilvei/turvei Eidsvoll - Nes
Ingeborgrud - Fyrivangen - Ihlangsvangen 13,4 km Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé Eidsvoll - Nes
Ringsby - Kampå sag 8 km Offentlig vei Eidsvoll - Nes
Ringsby - Ingeborgrud 5,5 km Offentlig vei Eidsvoll - Nes

Ingeborgrud - Fallet - Ihlangsvangen

Ingeborgrud - Fyrivangen - Ihlangsvangen

Eidsvoll - Nes

Offentlig vei, skogsbilvei/turvei og trillesti/løypetrasé