På to hjul i Hurummarka

24,9 km

Hurummarka

Beskrivelse

Vi skal langt inn i Hurummarka, langt utenfor allfarvei. Der løypene går vinterstid, skal vi nå sykle. Du får se igjen områder som du kanskje kjenner fra vinterens turer på ski. Turen er variert - for siste del går på asfalt fra Storsand til Filtvet.

Og det er på Filtvet vi starter. Fra krysset mellom fylkesveien og Nordstrandsveien sykler vi først i retning Tofte. Vi tråkker oss opp på høyre side av Filtvet kapell, krysser fylkesveien i undergang, og kommer opp til skolen. Men det er jo ikke til Tofte vi skal, så like etter skolen, tar vi til høyre (skiltet Sundby).

Rundt 900 meter senere slutter asfalten, og vi sykler inn til høyre. Etter bare et par hundre meter svinger vi inn til venstre og kommer fram mot låven på Røstad, der vi holder til høyre. Her er det bom og løypeskilt.

Nå tar vi fatt på selve Hurummarka. Framfor oss har vi en fin strekning på ca. 3,8 kilometer på skogsbilvei. Det er jevn stigning og noen flate partier innimellom. På denne veien går det skiløype om vinteren, og om en stund passerer vi Svartvannsbekken, et kjent løypekryss i disse traktene.

Etter at vi har passert det idylliske tjernet Fjellfiske, kommer vi opp til Plankebru, som ligger rett sør for Aklangen. Nå befinner vi oss i det området hvor det en gang var planen å bygge hovedflyplass. Men som kjent ble det Gardermoen i stedet.

Skogsbilveien fortsetter rett fram, men vi tar til høyre her, inn på en traktorvei (første del av den er også løype om vinteren). De drøye 700 meterne på traktorveien kan være utfordrende, alt etter om det har regnet nylig eller ikke. Det kan være bløtt på deler av strekningen, men dersom vi holder oss i midten eller langs sidene går det stort greit å komme forbi disse partiene. Men vær forberedt på trilling her og der.

En bratt bakke opp, og tilsvarende ned - og så kommer vi opp til turens høyeste punkt - knappe 300 meter over havet. Og nå blir underlaget bedre. Fram til Storsand er det nemlig skogsbilvei (ca. 5,5 kilometer). Etter et par kilometer går det stort sett bare nedover. Fire kryss passeres, og vi skal rett fram i alle (dvs. - holde litt til venstre i kryss nr. 2).

Noen små vann ligger langs veien, og vi får flott utsikt mot øst før svingene ned til Myrvoll. Her er det bom og løypeskilt. Det står også skilt her som viser hvor Sandstien går. Dette var opprinnelig den gamle rideveien på tvers av Hurumlandet fra Oslofjorden til Drammensfjorden. Deler av veien er fortsatt merket og lett å finne.

Vi kommer ut av skogen ved Storsandtoppen, og har vel 10 kilometer igjen av turen. Vi tar til høyre, og følger fylkesveien helt til "mål". Gjennom en lang, fin bakke svinger vi oss nedover forbi Eplegården, og underveis kan vi nyte strålende utsikt over Oslofjorden og over mot Drøbak på den andre siden. Tidligere gikk det for øvrig ferge fra Storsand til Drøbak.

Nå er det bare på "kjøre på" sørover langs fjorden. Veien er bortimot flat, og vi har hele tiden utsikt mot fjorden. På den andre siden kan vi bl.a. se Solbergstrand og Hvitsten. Vi triller lett ned Bjørnstadveien, og er dermed tilbake der vi startet.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Filtvet - Røstad - Svartvannsbekken Filtvet Svartvannsbekken 4,8 km