Langs Vorma og Mjøsa

Brusende rast ved Svanfossen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 16.09.2012

Eidsvoll - Nes

Det er en skikkelig langtur, over 10 mil. Vi skal nordover langs Vorma og Mjøsa, fra Årnes til Gjøvik. Det blir landeveissykling, men ikke bare på bred, asfaltert vei. Vi varierer med å sykle innom noen småveier ved Eidsvoll. Om du ikke bor på Årnes, kan du lett komme deg dit med tog. Og toget kan benyttes tilbake fra Gjøvik.

Vi starter rett sør for Vormas utløp i Glomma. Fra Årnes stasjon sykler vi ned Jernbanegata og tar til høyre, videre rett gjennom rundkjøringen og ut på brua over Glomma. Her er det god utsikt både oppover og nedover Norges lengste elv. Brua er rundt 500 meter lang.

Og dermed er vi i gang. Turen går først til Minnesund, der vi tar til høyre langs E16. Her ser vi Vorma for første gang - elva som altså har sitt utspring i Mjøsa. Vi krysser Vorma, og tar til venstre når veien deler seg i rundkjøringen like etter.

Vi fortsetter nordover fylkesvei 177, en vei som går midt gjennom et frodig og flott kulturlandskap. Vi sykler i et "belte" med gårder og store kornåkre på begge sider av veien - og et stykke inne til høyre kan vi se starten på de store skogsområdene som strekker seg innover åsene i øst.

Nede til venstre ligger altså Vorma, men vi ser den ikke fra veien mens vi sykler nordover. Vi anbefaler derfor en avstikker fra Fenstad, rundt 7,5 kilometer fra Vormsund. Det er jo fint å få litt "nærkontakt" med elva når man først sykler like i nærheten.

Tar vi til venstre her, kommer vi etter rundt 3 kilometer ned til Svanfossen og Svanfoss sluse. Her er det benker og bord - et utmerket sted å raste.

Fra Fenstad går turen videre nordover, vi sykler forbi avkjøringen til Nes skianlegg, et populært startsted for skiturer vinterstid. Vi passerer Frilset, og etter å ha syklet gjennom litt skog, kommer vi ned mot Jøndalsåa. Her har vi god utsikt mot Mistberget, Eidsvolls høytragende landemerke (663 moh.).

I krysset ved Styri fortsetter vi rett fram, og via fylkesvei 181, kommer vi fram til Eidsvoll sentrum. Vi svinger inn i Rådhusgata ved Eidsvoll rådhus. Nå er vi tett på Vorma igjen, og kan eventuelt ta en rast på benkene ved Vormas bredd.

Fra Rådhusgata tar vi til venstre, inn i Sundgata, krysser Vorma på gamlebrua, holder svakt til venstre og krysser jernbanelinja, før vi så tar til høyre på gang- og sykkelvei langs fylkesvei 181. I bunnen av en bakke tar vi til venstre gjennom en undergang, og sykler opp Eidsvollbakken, som har grusdekke på strekningen opp til Eidsvoll kirke. Pilegrimsstien går også her.

Plassen nord for kirka kalles Tingvoll, fordi Eidsivatinget ble holdt her over en periode på 600 år. Midt på Tingvoll står en minnestein over Eidsivatinget. Det er satt opp informasjonsavler som forteller den spennende historien som knytter seg til dette stedet.

Vi fortsetter langs fylkesveien til Ås skole. Og nå kommer vi til den delen av turen som går litt utenfor de trafikkerte hovedveiene. Det er ganske nøyaktig en mil til Byrudstua, og dit skal vi sykle via Åsleia. Dermed kommer vi også litt opp i høyden.

Vi krysser Eidsvollvegen (evt. via undergang) og kommer fram til en undergang som fører til motsatt side av Trondheimsvegen. Her tar vi til venstre. Vi kommer inn i Åsleiastubben og tråkker opp bakken til Åsleiavegen, hvor vi svinger til høyre.

Veien går gjennom frodig kulturlandskap, og ser vi oss tilbake her, kan vi nyte panoramautsikt i mils omkrets. Etter rundt 2,5 kilometer med stigning, kan vi trille nedover en lang bakke ved Oppsalenga. Utsikten er strålende mot områdene ved Vorma og åsene øst for elva.

Nederst i bakken tar vi til venstre langs Trondheimsvegen, og følger den til Stenshol, hvor vi svinger til venstre, inn i Byrudstuvegen. Her er det gjennomkjøring forbudt for motorkjøretøy, så nå er vi nok på den desidert roligste strekningen på denne turen. Til høyre, ikke langt herfra, ligger Minnesundbrua. Der starter Vorma.

Der Byrudstuvegen ender, tar vi til høyre, og så straks til venstre igjen. Nå er vi på fylkesvei 33, og den skal vi følge helt til vi har passert Skreia. Vi har fått Mjøsa på høyre side, og helt til vi er "i mål" på Gjøvik, kan vi nyte utsikten mot Norges største innsjø. Det er vel 6 mil dit.

Vi passerer Feiring, og på vei nordover, har vi Totenåsen og Skreifjella oppe til venstre, med Skreikampen som det høyeste fjellet i Eidsvoll kommune (698 moh.). Litt før Skreia sykler vi inn i Totens kulturlandskap. Rett etter den nedlagte jernbanestasjonen på Skreia tar vi inn på gang- og sykkelveien, som går i Skreiabanens nedlagte trasé. Denne sidebanen til Gjøvikbanen var i bruk fra 1902 til 1987.

Ved Bilitt forlater vi fylkesvei 33, og tar til høyre, inn i Mjøsvegen. Her er det en drøy kilometer med stigning (fin utsikt tilbake mot Totenåsen), før vi triller lett og raskt nedover til Kapp. Rett etter Kapp tar vi til høyre i Rustadlinna.

Snart er vi på fylkesvei 33 igjen, og følger den helt til Gjøvik. Dermed er vi framme - etter en skikkelig lang tur gjennom Akershus og Oppland, og kommunene Nes, Eidsvoll, Østre Toten og Gjøvik.