Rundt Skillingen og Harestuvannet

Sommerdag syd i Harestuvannet

Foto: Erik Unneberg, 01.07.2009

Nordmarka nord

I den nordøstre delen av Nordmarka ligger de vakre vannene Store Skillingen og Harestuvannet. Denne turen fører deg frem til og rundt dem begge. Det blir både offentlig vei, grusvei og trillesti du skal sykle på, men det er liten høydeforskjell. Det er mindre enn 50 høydemeter mellom høyeste og laveste punkt på turen.

Du starter fra togstasjonen på Harestua, som ligger like ved boligfeltene Furumo. Først sykler du ned Piperveien og Elvefaret, og ta så til høyre ut på Hadelandsvegen, som du forlater et par hundre meter senere ved å svinge til venstre før elva.

Dermed er asfalten skiftet ut til fordel for grus, og snart kommer du inn på en traktorvei som du følger mot og under Rv 4. Du kan nå sette kursen sørover, og kommer snart inn på grusvei igjen, her på vestsiden av Harestuvannet.

Rett vest for Kartrudvika går traseen i sørvestlig retning, vest for Vesle Skillingen. Dette vannet står i direkte forbindelse med Harestuvannet. Snart er du fremme ved nordenden av Store Skillingen (248 moh.), så fortsetter du syklingen noen hundre meter unna vannet idet du forserer bakkene sørover.

Halvannen til to kilometer etter at du skilte lag med Store Skillingen, dreier du imidlertid østover, og nærmer deg vannet på nytt, denne gangen på sørsiden. Vika du kommer til, heter Musevika.

Syklingen videre blir mot øst, og nede ved Stryken er du fremme ved sørenden av Harestuvannet, som du får på venstre hånd. Idet du sykler over broen her, får du Strykenvannet på høyre side. Når du kommer frem til Hadelandsvegen, tar du til venstre inn på denne. Dette er den gamle riksveien, som er langt mindre trafikkert etter at den nye Rv 4 ble åpnet.

Nå kan du nyte noen flate kilometer langs østsiden av Harestuvannet. Det er flere fine raste- og bademuligheter på denne strekningen. Ikke før du igjen er fremme ved Elvefaret, der du først kom ned på Hadelandsvegen, skal du ta av til høyre. Men det gjør du der, og du sykler så opp til togstasjonen, der du startet turen.