Til Myrdammen og Nordbysjøen

Sommeren fortsatte i dag

Foto: Erik Unneberg, 29.07.2013

Romeriksåsene - Nannestad

Lillestrøm by er senteret i den folkerike kommunen Skedsmo, og kan lett nås med kollektivtrafikk. Det går både tog og buss hit. På en varm sommerdag kan det være fristende å oppsøke Marka, kanskje for å la seg forfriske med et bad. Denne turen er ikke lang, og den byr på få bakker. Den tar deg likevel fra asfalten i stasjonsbyen til blant annet en av de beste badeplassene i Østmarka.

Du starter turen fra Lillestrøm stasjon, og kommer deg over Nitelva ved å sykle over Lillestrømbrua. Her går for øvrig kommunegrensen mellom Skedsmo og Rælingen. Du svinger inn til venstre på Nedre Rælingsveg, der du kan benytte deg av gang- og sykkelveien frem til Longdalsvegen. Den veien tar du, altså til høyre.

Longdalsvegen er en forbindelsesvei mellom Nedre og Øvre Rælingsveg, og når du kommer opp på sistnevnte vei, fortsetter du syklingen til venstre. Også her er det gang- og sykkelvei, og snart er du fremme ved Marikollen, en populær innfallsport til Østmarka.

Foreløpig skal du ikke inn i skogen, men ruller ned hovedveien til du igjen er nede på Nedre Rælingsveg. Fortsett sørover frem til bensinstasjonen, der du svinger svakt til høyre, inn på Hektnerveien. Landskapet er helt flatt, og du har både jorder og bebyggelse tett på der du fortsetter sørover. Et lite stykke senere er du nok en gang på Nedre Rælingsveg, og den følger du til du kommer til avkjøringen til Myrdammen. Langs hovedveien har du flere steder fått fin utsikt mot Øyeren.

Sving så inn til høyre. Nå blir asfalt byttet ut med grus, og snart er du oppe ved Myrdammen. Dette vannet er en perle av et badevann, og det er godt tilrettelagt med både badebrygge, stupebrett, plaskedam og toaletter. En god pause her er nesten å regne som obligatorisk.

Turen går imidlertid enda litt videre, for det er nordenden av Nordbysjøen som er endepunktet. Det er ca. én kilometer hit fra bommen ved Myrdammen.