Rundtur gjennom Mossemarka

Mossemarka

Gradering:

Medium

Vi skal ut på en fin rundtur gjennom Mossemarka! Men ikke bare det. Før vi tar fatt på strekningen gjennom Mossemarka, skal vi følge Kyststien, og så avsluttes turen med en strekning på Vansjøstien. Vi blir også kjent med områder preget av gammel industrihistorie. Så her blir det mye å oppleve!

Utgangspunktet er Moss stasjon. Herfra sykler vi nordover gjennom Jernbanegata. Etter et par hundre meter tar vi til venstre over toglinja og så straks til høyre - langs jernbanen. Ved Sundstredet tar vi oss til motsatt side av jernbanesporene igjen, og fortsetter gjennom Storgata.

Vi er nå inne i et område som med rette kan kalles industriens vugge i Moss. Flere fabrikker etablerte seg tidlig her, og ved Mossefossen lå sager, brennevinsbedrifter, bryggeri og møller. Allerede på 1300-tallet var det saltkokerier og kverner i dette området. Nå er området rehabilitert, og inneholder en rekke kulturelle institusjoner: Kino, bibliotek, kafeer og restauranter, museum, kunstgallerier osv.

Vi sykler opp til Storebro, og krysser Mosseelva. Storebro er tusenårssted i Moss. Turen går videre med gamle arbeiderboliger på begge sider av gata. Vi tar til venstre i Røysveien, og følger skiltene til Kyststien i Østfold videre. Et par store tavler med informasjon om Kyststien kan være vel verdt å studere.

Etter hvert forlater vi den bymessige bebyggelsen. Via Rådyrveien og Gamleveien kommer vi fram til Molbekk. Nå er det slutt på asfalten. I samme trasé som Den Fredrikshaldske Kongevei går turen nordover gjennom Mosseskogen i ca. 1,5 kilometer. Vi sykler så ned Kilsbakken og tar til venstre på Osloveien.

Nå er vi kommet til Kambo. Her anbefales en avstikker ned til båthavna. Turen videre går nordover langs Osloveien. Vi sykler fra Østfold og inn i Akershus fylke, og ved Søndre Rød tar vi til høyre på Ødemørkveien. Dermed tar vi fatt på Mossemarka, som nå skal krysses mot sør.

Vi kommer fram til Ødemørk, et populært turmål på disse kanter. Her er det servering på søndager store deler av året. Vi fortsetter videre innover i skogen på skogsbilvei. Etter ca. 500 meter passer vi på å ta til venstre, og en knapp kilometer senere, ved Øvre Kjerringbakk, tar vi opp bakken til høyre. Dermed er vi tilbake i Østfold igjen.

Ifølge muntlige beretninger falt en kvinne av tømmerlasset her en sen vinterkveld i sterk kulde og frøs i hjel. Derav navnet Kjerringbakk. Kjerringbakkleiken var i gamle dager en kjent spillplass for tiur, men med den økende trafikken er det lite igjen av den. Like før Øvre Kjerringbakk ligger en av de største kullmilene, som det for øvrig finnes mange av i Mossemarka.

Vi fortsetter på Vinterveien, og etter en stund, får vi Vanemtjernet på venstre side. Rett etter en bom, holder vi til høyre. Ved enden av en oppoverbakke ser vi Skihytta i Moss på høyre side. Den ligger 101 meter over havet, og er høyeste punkt i Moss kommune. Selv om den er stengt i sykkelsesongen, er det fint å svinge oppom der, og ta seg en rast ved benker og bord som er satt opp i skogen nedenfor hytta.

Herfra følger vi lysløypetraseen ned til Noreødegården. På denne strekningen har veien litt lavere standard, men det er helt OK å sykle her. Mossemarka er tilbakelagt, og vi har asfalt under dekkene. Etter parkeringsplassen får vi Noretjernet på venstre side, og når vi kommer fram til Patterødveien, følger vi den mot høyre.

Nå er vi inne på Vansjøstiens trasé. Snart ser vi Patterødtjernet nede til venstre. Vi passerer Grindvoll, sykler under E6 og tar snart til venstre. Vi er over på grus igjen, og følger turveien over åsen, forbi sykehuset og ned til Tykkemyr. Her tar vi til høyre, inn på turveien langs nedre Vansjø. Vi kommer fram til Nesparken, og tar til høyre. Men akkurat her kan det være fint å ta seg en liten avstikker, for Nesparken er et fint friområde med flere gode bademuligheter.

Ferden går videre på Vansjøstien, langs Mossehallen, under Innfartsveien og fram til Myra parkering. Parkeringsplassen krysses skrått mot høyre, vi kommer inn på en gang- og sykkelvei, deretter bilvei, som fører oss over Bjerget og ned en bratt bakke. Nå er vi på kjente trakter, for snart ser vi Storebro. Herfra følger vi samme vei tilbake til Moss stasjon.