En liten tur fra Sandvika

I grønne omgivelser

Foto: Erik Unneberg, 17.08.2014

Bærumsmarka

Det er ikke alltid nødvendig å sykle så langt for å få en fin turopplevelse. Turen du her får servert, er verken lang eller krevende på andre måter, bare rett og slett en morsom runde fra Sandvika, administrasjonssenteret i Bærum kommune.

Langs Sandvikselva

Fra Sandvika stasjon sykler du først over Rønne elv, og derfra inn på turveien ved Sandvikselva. Du krysser elva på bro, og deretter over Limtomta. Du har hele tiden elva like ved, og krysser den en gang til før du tråkker deg opp bakkene til Bærum sykehus.

Etter at du har passert sykehusområdet, sykler du Brynsveien og tar inn på turveien som starter i krysset mellom Emil Stangs vei og Dr. Høsts vei. Den leder frem til Bærumsveien, like ved Gjettum stasjon på Kolsåsbanen.

Du skal nå til venstre, og benytter gang- og sykkelveien langs Bærumsveien. Det bærer snart nedover, og når du har passert industriområdet på Rud, er du nede ved Sandvikselva. Her svinger du til høyre og følger turveien langs elva. Du er inne i skogen nå, selv om traseen kun er noen få meter fra hovedveien.

Snart kommer du til en bro, og den skal du benytte for å komme over elva. Du befinner deg nå helt inntil E16, men fjerner deg fra den ved å sykle mot Vøyenenga.

Ved Kirkerudbakken tar du til venstre, og da skal du holde deg på gamle E16, som heter Skuiveien, frem til Franzefoss. Sandvikselva har du hatt på venstre hånd på denne strekningen, men her sykler du over elven og fortsetter langs den frem til Sandvika.