Lygna skisenter

Generelt stedsnavn

Moh:

640

Lygna skisenter ligger sentralt ved riksveg 4, ca. 700 meter nordvest for Lygnasæter, og er et av Østlandets flotteste og mest moderne anlegg for langrenn og skiskyting. NM på ski 2017 ble arrangert på senteret.

Ankomst er enten på ski gjennom undergang riksveg 4 fra Lygnasæter eller via Lygna skytebane med avkjørsel fra riksvegen ca. 1 km nord for Lygnasæter (bom). Det er rikelig med parkeringsplasser i nærheten av arenaen.

Anlegget består av arena med start/mål, tidtakerbu, rennkontor med kiosk og varmerom (garderobe) og skiskytterarena med 30 skiver. Arenaen er romslig og har rikelig med plass til stafettstart. Løypene er lagt med henblikk på å tilfredstille kravene til konkurranser i langrenn og skiskyting.

Det kan legges sløyfer fra arena med lengder fra 1 km og opptil 10 km. Løypene holder internasjonale mål, både for klassisk og fristil, og er nå sertifisert av NSF.

Skistadion og skiskytteranlegget er belyst. Likeså 3,5 km av løypenettet. Det kan derfor arrangeres både trening og konkurranser på kveldstid. Lysløypa er sammenbundet med en lysløype ved Lygnasæter, på den andre siden av riksvegen. Til sammen gir dette 10 km med lysløype. Et barneskileikanlegg er også belyst og ligger 200 meter fra riksvegen ved Lygna. Her er det satt opp en ny lavvo i treverk.

Lygna skisenter har felles kafeteria på 140 m2, toalettanlegg og parkeringsareal med Lygna skytebane.

Dusj og garderobe med badstue finnes i servicebygget i tilknytning til Lygna Camp.

Lygna skisenter ligger 620 moh. og er av den grunn særdeles snøsikkert. Det kommer tidlig snø på Lygna og løypene er godt grunnpreparert slik at trening og konkurranser kan starte tidlig i sesongen. Senteret har også moderne snøproduksjonsanlegg som gjør det mulig å produsere og kjøre ut snø effektivt.

Lygna skisenter eies og drives av Brandbu IF , Gran IL Jaren IL, Moen Sp.Kl, Tingelstad IF, Tingelstad Skiskytterklubb og Søndre Ål Sportsklubb.

Se senterets egne nettsider for informasjon om arrangementer og informasjon om åpningstider etc.

Fine forhold på Lygna skisenter

Foto: Steinar Kjærnsrød / Skiforeningen, 28.12.2015