Kåterudmåsan

Generelt stedsnavn

Østmarka

Moh:

Myr i Enebakk kommune sørvest for Nordbysjøen, nord for Bøletjernet. Myra har navn etter Kåterudseter like ved.

Her lå en slipplass under krigen som hadde betegnelsen «Akeleie». Natt til 24. april 1945 slapp et britisk fly ned 27 containere her, og dette var de siste slippene som ble gjort over Oslomarka under krigen. En stor gruppe av Milorg-folk fra Strømmen deltok i denne operasjonen, men også Milorg fra Lørenskog, Rælingen og Lillestrøm var involvert. Rester av de rustne containerne kan fortsatt finnes øst for myra. Kilde: http://lokalhistoriewiki.no/index.php/Slippsted_for_Milorg_gruppe_121.

I august 2006 ble det satt opp et markeringsskilt til minne om aktiviteten her under krigen. Det var foreningene Sagelvas Venner og Strømmen Vel som tok initiativ til markeringen, som også Skedsmo kommunes kulturetat stilte seg bak. Arbeidet er gjort i samarbeid med Krigsveteranforeningen og Forsvarsmuseets Venner, og inngår i den landsomfattende registreringen av krigshandlinger og motstandsarbeidet under krigen. (Kilde: Steinar Bunæs)
Kåterudmåsan - gammel slipplass

Foto: Steinar Bunæs, 08.08.2006