Feiring - Almelihaugen

Rute nr: 540
Lengde: 4.0 km

Oversiktskart

Krysset mellom Feiringvegen og Kjerkelinna i Feiring er utgangspunktet for denne sykkelruta. Hit kommer det sykkelruter fra bl.a. Byrudstua (rute 539) og Stubberuddalen (rute 691).

Du skal rett opp lia, og det blir en god del "klatring" i starten. Etter hvert blir det flott utsikt også. Du legger i vei opp Kjerkelinna, og passer på å følge svingen mot høyre når en avstikker går inn til venstre etter ca. 1,8 kilometer ved gården Melby. Det er bare å tråkke seg videre oppover til krysset der Kjerkelinna ender, i møtet med Limsetvegen og Almelivegen.

Sykler du rett fram her, kan du følge rute 941 til Limsethaugen og videre til Bøhnshytta. Men du skal til venstre i dette krysset, opp Almelivegen. Herfra er det bomvei.

Du legger kulturlandskapet i Feiring bak deg, utsikten mot Mjøsa er i ferd med å forsvinne, og du sykler inn i skogen. Fortsatt er det en kneik som skal forseres før du er oppe, men etter knappe 4 kilometer med sammenhengende stigning - og ca. 330 høydemeter i beina - kan du puste ut. Benker og bord står klar!

Du befinner deg nå på Almelihaugen, litt nedenfor Almelia, som du kan se oppe i bakken på høyre side. En vei går inn til venstre - den avløses etter hvert av en sti som fører deg fram til Holtjennet (rute 738). Du kan også komme til Melbyhøgda ved å sykle i den retningen (rute 936). Rute 748 går videre innover åsen, mot Steinsjøen.

Edit

Bilder

Tilknyttede ruter og turer

Nr Navn Fra Til Lengde i km
468 Inn på Totenåsen fra Feiring Feiring Feiring 45.7
279 Over Totenåsen fra Reinsvoll Reinsvoll Eidsvoll 81.4

Adkomstinformasjon

Slik reiser du til og fra Feiring