Blokkhusrunden

Solpause på Kjølvegen

Foto: Rune Resset, 14.02.2016

Hadelandsåsene

Dette er en rundtur som går rundt Linken og forbi Blokkhus - med "valgfri" avstikker til Lygna. Turen går gjennom variert terreng, og byr på fin utsikt.

Vi følger Gjøvik-Oslo-løypa i sørøstlig retning ut fra Åstjern. Denne vegen ble bygget under krigen 1940-45 av innsatte på Åstjern leir.

Vegen kommer opp i Vatningsbakken og vi følger Kjølvegen (Høgkorsvegen) videre sørover til Linkenvegen. Denne tar vi oppover mot Linken-masta. Det går ei skogsløype inn til venstre her. Den møter løypa på vegen nedenfor Linken. Snøforholdene bestemmer hvilken løype som er kjørt.

Løypa videre går over myrene nedenfor Høgkorset (757 moh.) og ned en fin utforbakke til et løypekryss, merket Høgkorsrunden. Vi går rett fram til neste løypekryss.

Her er det to valgmuligheter. Går vi rett fram kommer vi til Lygna hvor det er kafeteria. Vi kommer tilbake til løypedelet i samme spor. Turen blir da 18 km. Tar vi direkte mot Blokkhus (mot høgre) blir turen bortimot 12 km.

Løypa går i småkupert terreng ned til Blokkhus. Her er en liten parkeringsplassplass og fin utsikt mot Randsfjorden.

Avhengig av snøforholdene er det to løyper nordover fra Blokkhus. Skogsløypa går i småkupert terreng, parallelt med Kjølvegen, fram til Linkenvegen.

Når løypa er kjørt på Kjølvegen kommer vi etter ca. 500 meter til en liten kul. Her var søppeldynga for Brandbu. Denne er jevnet ut og tilsådd. Snart kommer vi til Sniklebakken - et sted med fin utsikt. På toppen av bakken finner vi også et fint utsiktspunkt på venstre side.

Det går lett nedover til vegkrysset (Linkenvegen), og vi følger samme løype ned til Åstjern som vi kom opp.

Se løyper turen består av

Navn Fra Til Sist preparert Lengde
Åstjern - Vatningsbakken Åstjern Vatningsbakken 26.03.2024 1,5 km
Hengedykrysset - Linken - Vatningsbakken Vatningsbakken Hengedyhaugen 07.04.2024 3,4 km