Grønnsjørunden

På tur fra Lynesvangen

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 14.01.2012

Eidsvoll - Nes

Runden rundt Grønnsjøen tar deg omtrent så langt inn i hjertet av åsen mellom Odalen og Eidsvoll som det er mulig å komme.

Vi starter nordover fra Lynesvangen. Ved det første krysset, et par hundre meter nord for parkeringsplassen, velger vi å holde til venstre, selv om ingenting hindrer en i å gå til høyre og følge østsiden av Øvre Holsjøen. Løypene møtes igjen nord for vannet.

Løypa går slakt oppover og passerer Brøstadgruva. Her går den over i terrenget etter å ha fulgt skogsbilvei de første par kilometerne. Den første myra etter Brøstadgruva heter Stollmyra. Historisk interesserte kan ta en stopp her, tråkke ti meter ut av løypa til venstre og kikke ned i gruven som ligger bak ståltrådgjerdet.

Løypa går videre og følger østsiden av Raudvatnet. Det er kupert, men helt greit terreng. Snart forlater vi vannet og kommer inn på en myr der vi tar til høyre, i den såkalte Ivarløypa. Denne følger flate myrdrag nordover før en bratt kneik leder ned på den siste myra, og vi kommer frem til skogsbilveien mellom Otten og Grønnsjøkoia.

For moro skyld svinger vi til høyre og går de få hundre meterne ut til utsiktspunktet over Ottsjøen. Her ser vi over til hyttefeltet på den andre siden av vannet, godt over på Odals-sida.

Etter å ha sett på utsikten snur vi og følger løypa tilbake. Vi passerer løypa vi kom fra Grønnsjøen og går rett frem. Snart er vi ved Grønnsjøkoia, krysset hvor veiene fra Ottsjøen, Øvre Holtet og Lynesvangen møtes. Noen koie er ikke å se, men tuftene skal visstnok være synlige om sommeren.

Vi tar til venstre og følger sporene mot Lynesvangen. Ganske snart er vi på Brøstadvangmyra, hvor vi også hadde kommet om vi hadde valgt Kyllingrunden. Vi tar til høyre, mot Lynesvangen. Etter en liten stigning med tilsvarende nedkjørsel, flater terrenget ut. Den siste kilometeren, ned mot Lynesvangen mister vi en god del høyde og får fin fartsfølelse de siste minuttene av skituren. Her er det bredt og fint og ikke noe problem å ploge om man skulle synes det går for fort. Og vær obs - skiløypa ender på parkeringsplassen.

Vel tilbake på Lynesvangen har vi gått rundt 12 kilometer og sett både vann, myrer og utsikt. Slett ikke verst!

Se løyper turen består av

Navn Fra Til Sist preparert Lengde
Lynesvangen - Holsjøen vest - Brøstadgruva Lynesvangen Brøstadgruva 19.03.2024 2 km
Brøstadgruva - Midtrøysholen [Ivarløypa] Brøstadgruva Midtrøysholen 19.03.2024 3,2 km