NM-runden Eidsvoll

Turinformasjon

Eidsvoll - Nes

Beskrivelse

Eidsvoll byr på svært gode muligheter for sykling. Kulturlandskap eller skogsområder - bortimot flate veier med liten trafikk, eller mer kupert terreng - variasjonen er stor og mulighetene mange. I juni 2014 var Norges beste syklister samlet i Eidsvoll. Eidsvoll Sykkelklubb stod som arrangør av NM Landevei 2014. Hvorfor ikke ta seg en tur gjennom den runden som benyttes under fellesstarten?

Traseen slik den ligger her i Markadatabasen er nesten helt sammenfallende med NM-traseen. Men noen steder, der NM-deltakerne sykler på trafikkert bilvei, velger vi en mindre trafikkert vei like i nærheten, der dette alternativet finnes. Og vi anbefaler gang- og sykkelvei. Sjekk gjerne kartet for å se nøyaktig hvor NM-traseen går - på denne siden eller på denne. NM-runden er 23,2 kilometer lang, vår er på 21,3 kilometer.

Utgangspunktet for turen er Eidsvoll verk, først og fremst kjent for at det er her Eidsvollsbygningen ligger. Fra krysset i sentrum, ca. 100 meter fra rundkjøringen, sykler vi i nordøstlig retning på Carsten Ankers veg. Etter en liten oppoverbakke tar vi til høyre, inn i Fossumvegen. Ved Vengerbakken tar vi så til venstre, inn i Dønnumskia.

Ferden fortsetter gjennom frodig kulturlandskap, der vi hele tiden har utsikt mot Mistberget, det kjente landemerket her i traktene. Det er liten trafikk på denne veien.

Vi kommer fram til Vegamot, og tar til venstre langs Eidsvollvegen. Snart får vi Ås skole på venstre side. Nede i en dump der det er satt opp sykkelskilt, tar vi til høyre gjennom undergangen. Vi fortsetter rett fram, opp bakken på den andre siden, holder til høyre, og kommer straks inn i Hammerstadvegen. Her tar vi til venstre, opp bakken.

Vi følger veien videre mot høyre, gjennom boligområdet på Hammerstad. Dette er en vei med liten trafikk. Hammerstadvegen går etter hvert over i en gang- og sykkelvei langs Trondheimsvegen. Snart er vi ute i kulturlandskapet igjen, og har flott utsikt østover mot områdene ved Vorma.

Mens NM-deltakerne holder seg på Trondheimsvegen, tar vi etter hvert til høyre, inn Dokkenmoen. Det er en lite trafikkert vei der vi passerer flere gårdstun på vei nordover. Litt før Tømte er vi inne på Trondheimsvegen igjen, men like etter at vi har krysset over E6, forlater vi den.

Nå er vi på turens nordligste punkt, og tar til venstre. Framfor oss har vi et par kilometer med stigning - den mest krevende delen av denne turen. Hele traseen for øvrig er mer eller mindre flat, eller går i nedoverbakke. Og den behagelige bakken kommer snart - men først skal vi altså opp Åsleia, og nyter strålende utsikt etter hvert som vi tråkker oss oppover forbi Oppsalenga.

Etter å ha syklet oppe i «høyden» en stund, går det nedover, og vi tar til venstre i Åsleiastubben. Vi krysser under Trondheimsvegen og kommer fram til parkeringsplassen ved Ås skole.

Nå er det bare strake veien - og 4 kilometer - tilbake til Eidsvoll verk. Vi sykler sørvestover på gang- og sykkelvei langs Trondheimsvegen og skiller igjen lag med «NM-folket» når vi etter hvert tar inn i Carsten Ankers veg. Den følger vi helt til «mål». Og så anbefaler vi selvsagt en tur bortom Eidsvollsbygningen, der NM-deltakerne har start og målgang.

God tur!

Se ruter turen består av

Navn Fra Til Lengde
Eidsvoll verk - Vegamot - Ås skole Eidsvoll verk Ås skole 6,4 km