Fra vann til vann mot Sørkedalen

Ettersommer ved Storflåtan

Foto: Erik Unneberg, 16.08.2008

Krokskogen - Hole

Utgangspunktet for denne sykkelturen er Ringkollen. Herfra følger du veien til Øyangen. Ved Jonsetangen får du grus under dekkene, og du sykler helt inntil vannet.

Etter at du har lagt Øyangen bak deg og styrt mot Storflåtan, avløses grusveien av en drøy kilometer med trillesti. Mesteparten av strekningen er en fin plankebane som mange vil kunne sykle.

Du følger Spålsveien og tar til høyre i første veikryss, deretter til venstre før Storflåtan gård. Snart finner du en hyggelig rasteplass i vannkanten ved dammen, om du føler for en stopp.

Videre følger du veien rett frem i retning Heggelia og deretter langs nordre og søndre Heggelivann. Her går det vei videre ned til Storebekkhytta, men du tar vil venstre, og passerer snart nord for Gopletjernsåsen.

Fra toppen av åsen er det flott utsikt mot Oslo, og ikke mange tråkkene videre byr Øvre Lysedam på fine bademuligheter. Deretter er det enkel utforkjøring via Pipenhus til Åmot parkering og Sørkedalen skole.

Ringkollen - Storflåtan gård Ringkollen Storflåtan gård 10,9 km
Storflåtan gård - Skottakrysset Storflåtan gård Skottakrysset 3,3 km
Skottakrysset - Heggelia - Søndre Heggelivann Skottakrysset Søndre Heggelivann 6,2 km
Sørkedalen skole - Søndre Hegggelivann Søndre Heggelivann Sørkedalen skole 11,5 km