Inn på Totenåsen fra Feiring

Hurdal - Feiring

Gradering:

Krevende

Torsætra er et populært turmål på Totenåsen. Det prisbelønte serveringsstedet ligger midt i hjertet av dette flotte turområdet i Østre Toten kommune. Vi skal dit fra sørøst - fra Feiring. Veien hjemover legger vi om Hurdal.

Aller først må vi komme oss opp i «marsjhøyde». Vi skal opp på åsen, og det blir en god del stigning de første kilometerne. Vi legger i veg opp Kjerkelinna, og etter noen kilometer i motbakke, tar vi til venstre, og følger Almelivegen videre.

Vi legger kulturlandskapet i Feiring bak oss, utsikten mot Mjøsa er i ferd med å forsvinne, og vi sykler inn i skogen. Fortsatt er det en kneik som skal forseres før vi er oppe, men etter knappe 4 kilometer med sammenhengende stigning - og ca. 330 høydemeter i beina - kan vi puste ut. Benker og bord står klar!

Fra Almelihaugen sykler vi innover åsen i betydelig lettere terreng. Etter en lang og behagelig nedoverbakke, skal vi ta skarpt til høyre. Turen går nordover langs Klevtjennet - på Tisjøvegen. Sør for Steinsjøen kommer vi inn på god grusveg. Vi befinner oss nå i grenseområdet mellom Eidsvoll, Hurdal og Østre Toten. Steinsjøen fordeler seg på alle tre kommuner.

Vi skal holde oss på denne vegen helt til Torsætra. Et stykke innover har vi Steinsjøen skytefelt på høyre side. Neste vann heter Hersjøen. Dette er et område med mange hytter. Ved nordenden av vannet går det en veg til venstre, men den overser vi, og fortsetter mot nordvest. Etter hvert får vi fin utsikt tilbake mot Hersjøen. Langt i sør ser vi Mistberget.

Vegen heter Hersjøvegen, og ved Store Øyungen når vi høyeste punkt, ca. 620 moh. Etter at Vesle Øyungen er passert, er det bare å trille ned bakkene til Torsætra (500 moh.). På veg nedover ser vi Torsæterkampen framfor oss på venstre side. Dette er den høyeste toppen her i traktene (841 moh.). På Torsætra er det mat og drikke å få kjøpt hele året, så hvorfor ikke ta seg en god rast her i hjertet av Totenåsen?

Vi skal hjemover, og velger nå en mer vestlig trase. Vi skal krysse Totenåsen mot sør, og legger i veg på Garsjøvegen. Dette er den gamle Kongevegen over Totenåsen. Det går litt oppover i starten - ellers er det for det aller meste nedoverbakke og flat veg sørover åsen.

Vi passerer Garsjøen og litt senere Brennsætersjøen. Selv om vi sykler i et skogsområde, er det åpent terreng her, og god utsikt - bl.a. tilbake mot Torsæterkampen. Ved grensa mellom Østre Toten og Hurdal kommune ligger Rognlia-gårdene, med strålende utsikt ned mot Hurdal.

Det går bratt nedover Rognlivegen, og vi fortsetter på hovedvegen, Høversjøvegen, ned til Haugbrua. På veg nedover gjennom nordre del av Hurdal passerer vi Flaen gård, på ene sida av vegen, og en av de største arbeidsplassene i bygda, Flaen Sag og Høvleri, på andre sida.

Rett etter brua, som krysser Steinsjøelva, tar vi av til venstre, i retning Hurdal skisenter. Vi er nå på veg østover, tilbake mot Feiring, og de neste 3 kilometerne har vi bratte motbakker framfor oss. Det er en høydeforskjell på rundt 250 meter.

Etter skisenteret slutter asfaltvegen, og vi kommer over på privat skogsbilveg. På toppen av bakken etter bommen, skal vi til høyre opp Harstadvegen. Etter 600 meter med bratt grusveg, er vi på toppen, og skal der skarpt til høyre. Etter noen hundre meter kommer vi til dårlig traktorveg. Denne fortsetter vi til vi igjen er på grusveg. Før vi har nådd vegkrysset ved Holtjennet, har vi passert to veger som går inn til venstre.

Fra krysset skal vi til venstre, fram til nordenden av Holtjennet. Her tar vi av til høyre mot Melbyhøgda. Vi kommer nå inn på Høgdevegen, en gammel ferdselsåre mellom Melby i Hurdal (rett nord for Hurdal skisenter) og Melby i Feiring. Vegen kan vel best kalles en traktorveg. Stort sett er den grei å sykle, men her og der vil nok en del av oss foretrekke å trille sykkelen.

Etter de første bratte motbakkene går det slakt nedover. Ganske raskt kommer vi til åpen beitemark, der vi passer på å holde til venstre. Ved Holtjennet var det en gang fastboende. Sannsynligvis var det en finne som først slo seg ned her sist på 1600-tallet. Garden ble hetende Holtjenn som tjernet like ved. Senere ble den delt i Søndre og Nordre Holtjenn, og til og med folketellingen i 1865 vet vi det bodde folk her.

Etter en snau kilometer videre er vi ved Brågåtjenna. Like etter kommer vi til et kryss der vi tar til venstre mot Almelihaugen, mens den gamle vegen mellom Hurdal og Feiring fortsetter rett fram. Vi sykler langs det nordre Brågåtjennet og kommer så inn på skiløypetrase. Den følger vi fram til Almelihaugen.

Dermed er vi tilbake på kjente trakter. Ringen er sluttet, og det gjenstår bare å trille ned igjen til Feiring, der turen startet.