Tjernsbråtanrunden

Bergerbanen nærmer seg

Foto: Lise Henriksen, 17.03.2018

Nesoddmarka

Dette er en rundtur på ca. 2 mil, og her får du både fartsfylte jordeløyper, vaffelservering og noen stille partier der du kan være på tomannshånd med skogen.

Vi starter ved Hasle, der skiløypa fra Berger krysser Burmaveien. En vennlig gårdbruker pleier ofte å rydde skiturparkering på jordet her. Første etappe følger jordene mot sør og vest, forbi løypekrysset på Gulstad og vestover til Fundingrud. Vi klyver opp åsen, ploger ned til jordet på Svestad og krysser Midtveien. Herfra går løypa i skogsveien oppover til hytta på Tjernsbråtan. Her har speiderne ofte vaffelservering på søndagene.

Med vafler og kaffe innabords går vi en kilometer tilbake i vårt eget spor og finner løypekrysset der det er skiltet mot Hokholtdammyra.

Etter noen åpne flater krysser løypa over Midtveien og følger Arves vei over Torvbjørnrudåsen og ned bakkene til den gamle boplassen på Hokholtdammyra. Her peker det skilt i mange retninger, men vi skal gå Midtløypa. Den tar østover, er skiltet mot Høybråtan, Kafé Olai og Baltsrud og leder oss etterhvert opp langs kanten av Sefjell.

Så bærer det nordover langs Nesoddens ryggrad. Her er det ikke folk hver dag, heller ikke løypemaskiner, så kanskje får du oppleve litt skogsløype av det gamle slaget. Nesoddmarka er kanskje større enn du trodde? Nyt utsikten, stillheten og bratte bakker. Du kan også nyte en kopp kaffe på Kafé Olai på Høybråtan, de har åpent når det er bra skiføre.

Midtløypa ender opp ved Kirkeveien, derfra krysser vi over til Baltsrudveien og følger den til venstre mot Baltsrudjordet og ned til løypekrysset ved Johnsrud. Vi er ute av ødemarken, nå fyker vi nedover scooterløypa til Bjønnesteinen. Herfra kan du lange ut i herlige løyper med sola i ansiktet, sørover langs jordene forbi Jaerbanen og ned til bilen ved Burmaveien.

Se løyper turen består av

Navn Fra Til Sist preparert Lengde
Hasle - Gulstad Hasle Gulstad 16.02.2024 1,1 km
Gulstad - Fundingrud Gulstad Fundingrud 16.02.2024 1,2 km
Tjernsbråtan - Fundingrud Fundingrud Tjernsbråtan 16.02.2024 2,6 km
Tjernsbråtan - Hokholtdammyra - Høybråten - Baltsrud - Totjernet Tjernsbråtan Totjernet 08.02.2019 9,3 km