Rundtur til Rausteinshytta

Vel framme ved Rausteinshytta

Foto: Eivind Molde / Skiforeningen, 04.01.2020

Totenåsen

Dette er en rundtur med utsikt, og mulighet for kaffe og vafler på Rausteinshytta. Begge deler er jo fristende...

Utgangspunktet er parkeringsplassen på Oksbakken (660 moh.). Du starter i lett stigning fra sørenden av parkeringa. Etter ca. 500 meter tar du til høyre mot Tjuvåsen.

Derfra går du sørover i retning mot Tjuvåstjernet (701 moh.), som ligger på din venstre hånd. Du passerer her en setervoll og det er noen hytter i området.

Etter at du har gått om lag 2 kilometer, er du på ca. 725 moh., og løypa har gått i slakt stigende terreng. Herfra er det brattere oppover mot Tjuvåsen, som ligger på 768 meters høyde. Når du begynner å nærme deg toppen, har du gått snaut 3 kilometer. Her oppe er det en fantastisk flott utsikt over Toten-bygdene.

Her er det mange som tar seg en pause og nyter den gode åslufta og de vakre omgivelsene. Mange flotte bilder er tatt her. I svingen utpå flaten, når du har rundet Tjuvåskampen, ser du et skilt som viser sommersti til toppen (812 moh.) Det er mulig å gå opp her på ski når det er nok snø.

På toppen finner du en siktetavle som beskriver den fantastiske utsikten. Fra Tjuvåskampen har du ca. 1,5 kilometer i lett terreng, og med ufarlige utforkjøringer, før du runder sørsiden av Abbortjernet, og kommer inn på Hemningsmyra.

Der møter du løypa som kommer opp fra Anfinnsætra og Sisselrotkampen. Nå har du tilbakelagt ca. 4,9 kilometer i en løype som er meget godt likt av skifolket.

Ca. 200 meter mot venstre, kommer du til et nytt løypekryss (Sorenskriversvingen). Her tar du til høyre. Løypa rett fram går Hemningsdalen til Oksbakken (3,5 kilometer).

Fra Hemningsmyra (725 moh.) begynner du på en ca. 700 meter bratt stigning opp til om lag 775 moh. Når løypa flater ut, kommer du til et løypekryss hvor løypa fra Svartdalen kommer opp fra høyre. Fra dette krysset er det ca. 1,6 kilometer i lett stigende og aldeles nydelig terreng inn mot Rausteinshytta.

Etter 1 kilometer kommer du til et nytt kryss. Her går løypa til venstre ned mot Oksbakken. Fra krysset har du 650 meter igjen å gå før du er framme ved Rausteinshytta (820 moh.).

Hytta ligger fint til ved Rausteinstjernet, like innunder toppen av Torsæterkampen, det høyeste punktet på Totenåsen (841 moh.). Her er det servering i helgene i skisesongen (sjekk åpningstidene).

Fra Rausteinshytta kan du velge om du vil ta løypa som går ut på baksiden av hytta og ned mot Oksbakken, eller gå tilbake 650 meter og ta løypa til høyre. Begge går over myr i lett hellende terreng. Avstanden fra Rausteinshytta til løypekrysset der disse to løypealternativene møtes, er ca. 1,4 kilometer (760 moh.).

Herfra fortsetter løypa ned i skogsterreng, og du kommer etter 1 kilometer til løypekrysset der løypa fra Hemningsdalen kommer ut. (690 moh.) Du er nå ferdig med de første nedkjøringene, og løypa fortsetter i flatt terreng ca. 400 meter, til et nytt kryss.

Her tar du til venstre, ned mot Oksbakken. Du passerer løypekrysset der du tidligere på turen tok av til Tjuvåsen.

Herfra er det 500 meter til du er tilbake der turen startet.

Se løyper turen består av

Navn Fra Til Sist preparert Lengde
Oksbakken - Rausteinshytta Oksbakken Rausteinshytta 03.04.2024 4,6 km
Oksbakken - Tjuvåskampen - Rausteinshytta Rausteinshytta Oksbakken 27.03.2024 7,2 km