Rundtur på Totens tak

Rikelig med snø på Totenåsen

Foto: Sjur Gjestvang, 03.02.2019

Totenåsen

Dette er en fin rundtur som starter øverst i bygda, og går via Rausteinshytta, på toppen av Totenåsen. Det er en variert tur gjennom småkupert terreng, og den avsluttes med en behagelig nedkjøring med strålende utsikt over Toten.

Løypa begynner østover i skianlegget til Lensbygda Sportsklubb. Etter en drøy kilometer svinger du av sørover (høyre) fra løypa som går over til Toppenplassen. Du går nå i traseen i retning Sisselrotkampen og Oksbakken. Etter et tydelig hogstfelt, kommer du til skigarden som er grensa mellom privat skog og Almenningslodd nr. 3.

Her deler løypa seg, og du finner et ski-kart på treet midt i veiskillet.

Tar du til venstre, har du en jevn stigning opp til Oksbakken. Men vi skal holde til høyre, og bevege oss over et myrområde.

Etter en liten stigning, er du inne på beiteområdet til Sønstebysætra.

Deretter følger nok et myrområde med lav furuskog. Oppe til venstre kan du nå se konturene av Tjuvåskampen. Etter ca. 6,5 kilometer passeres en hytte på høyre side, og du kan skimte innsjøen Laupen nedenfor.

Du går deretter gjennom en liten «allé», og en stigning til Laupendsætra. Her fortsetter du rett fram. Løypa til høyre går mot Vesterås og Gransmarkrunden. Etter en drøy kilometer i stigende, småkupert terreng, kommer du opp på Øvre Sisselrot hyttefelt (603 moh.).

Her er det et løypekryss der du holder til høyre, og fortsetter i lett stigende terreng i en drøy kilometer. I neste løypekryss (635 moh.) holder du til høyre mot Langsætra. Du passerer Langsætra, krysser Oksbakkvegen, og så fortsetter løypa, stigende, oppover Bekkedalen. Etter snaue 2 kilometer kommer du til et nytt løypekryss (701moh.), der løypa til høyre går ned mot Anfinnsætra.

Men du skal til Rausteinshytta, og holder derfor til venstre, videre nordover i Smørdalen, i lett, småkupert terreng. Etter drøye 1 kilometer kommer du inn på Hemningsmyra (717 moh.) hvor du fra venstre møter løypa som kommer fra Oksbakken (4,9 kilometer) over Tjuvåsen.

Ca. 200 meter senere, kommer du til et nytt løypekryss (Sorenskriversvingen). Her tar du til høyre. Løypa rett fram går Hemningsdalen til Oksbakken (3,5 kilometer).

Fra Hemningsmyra (725 moh.)  begynner du på en ca. 700 meter bratt stigning opp til om lag 775 moh. Når løypa flater ut, kommer du til et løypekryss hvor løypa fra Svartdalen kommer opp fra høyre. Fra dette krysset er det ca. 1,6 kilometer i lett stigende og aldeles nydelig terreng inn mot Rausteinshytta.

Etter 1 kilometer kommer du til et nytt kryss. Her går løypa til venstre ned mot Oksbakken. Fra krysset har du 650 meter igjen å gå før du er framme ved Rausteinshytta (820 moh.). Du har nå tilbakelagt ca. 15 kilometer.

Hytta ligger fint til ved Rausteinstjernet, like innunder toppen av Torsæterkampen, det høyeste punktet på Totenåsen (841 moh.). Her er det servering i helgene i skisesongen (sjekk åpningstidene).

Fra Rausteinshytta kan du velge om du vil ta løypa som går ut på baksiden av hytta og ned mot Oksbakken, eller gå tilbake 650 meter og ta løypa til høyre. Begge går over myr i lett hellende terreng. Avstanden fra Rausteinshytta til løypekrysset der disse to løypealternativene møtes, er ca. 1,4 kilometer (760 moh.).

Herfra fortsetter løypa ned i skogsterreng, og du kommer etter 1 kilometer til løypekrysset der løypa fra Hemningsdalen kommer ut. (690 moh.) Du er nå ferdig med de første nedkjøringene, og løypa fortsetter i flatt terreng ca. 400 meter, til et nytt kryss.

Du tar til venstre, og fortsetter til Oksbakken (660 moh). På vei dit, etter ca. 600 meter, går løypa over Tjuvåsen inn til venstre, men du fortsetter rett fram. Etter at du har passert parkeringsplassen og veien ved Oksbakken, kommer du til et nytt løypekryss, der du tar til høyre. Løypa til venstre går mot Hutjern og Sisselrot.

Med nydelig utsikt over Toten-bygdene, venter unnabakke og småkupert terreng i ca. 3 kilometer til du kommer til løypekrysset ved skigarden (501 moh.), som du passerte tidligere på turen. Ta til høyre her, og du er snart tilbake på startpunktet ved Lensbygdaplassen.

Se løyper turen består av

Navn Fra Til Sist preparert Lengde
Lensbygdaplassen - Laupendsætra [Gransmarkrunden] Lensbygdaplassen Laupendsætra 27.03.2024 7 km
Laupendsætra - Sisselrotkampen Laupendsætra Sisselrotkampen 27.03.2024 1,3 km
Sisselrotkampen - Langsætra - Smørdalen Sisselrotkampen Smørdalen 29.03.2024 3,1 km