Rundtur fra Frognerseteren

Topp forhold ved Frognerseteren

Foto: Harald Christophersen, 23.02.2002

Nordmarka syd

To strekninger i lysløype - to utfordringer. Det er stikkord for denne turen.

For å ta de to utfordringene først (kommer selvsagt an på form - og alder): den ene er bakkene ned til Ullevålseter. De er både svingete og bratte.

Den andre er oppoverbakkene like før turen er slutt - de er også bratte. Ellers er dette en tur gjennom lett terreng - først innover i lysløypa fra Frognerseteren.

Fra Tryvannstua svinger du etter hvert i østlig retning og passerer Skjennungen. Etter vannet går løypa i oppoverbakke mot et kryss der du skal ta til venstre, om du da ikke ønsker å ta turen opp til Skjennungstua, der utsikten er strålende - i så fall venter en bratt motbakke på høyre side.

Så kommer den før omtalte nedoverbakken til Ullevålseter. Her - som på de to andre stuene underveis - er det mat å få. Nå venter siste etappe tilbake til Frognerseteren. Og det er lysløype hele veien dit.

Traseen går først i småkupert og lett terreng, før du så tar fatt på bakkene opp til Frønsvollstråkka og deretter turens mål, Frognerseteren. Stigningen er på i underkant av 100 høydemeter. Og dermed er ringen sluttet.

Se løyper turen består av

Navn Fra Til Sist preparert Lengde
Lysløypa Frognerseteren - Nikulpmyrene - Tryvannstua Frognerseteren Tryvannstua 08.04.2024 3 km
Ullevålseter - Skjennungen - Tryvannstua Tryvannstua Ullevålseter 08.04.2024 4 km
Lysløypa Frognerseteren - Ullevålseter Ullevålseter Frognerseteren 08.04.2024 4,6 km