Føremelding for Bærumsmarka

Meldt inn av Skiforeningen

Temperatur: 0 grader.
Vær: Vårlig.
Snødybde: 0-35 cm. 0 det siste døgnet.
Smøretips: Rode Fiolett Multigrade, multigrade klister utpå dagen

Jeg tar nok neppe munnen for full når jeg erklærer at våren i Bærumsmarka har begynt med full styrke og at det ikke kommer til og bli noe mere preparering i år. Skimulighetene fra Abborvannsveien og innover vil fortsatt ligge der i flere uker. Kan anbefale vår duatlon bike/ski, ta skiene på sykkelen frem til snøen. Det har vært en kort og hektisk sesong som vanlig. Begynte med maskin preparering i midten av desember og preppet siste tur 05.04. Det er preparert ca. 4450 km denne sesongen fordelt på 473 maskin timer, i tillegg kommer scooter prepareringen. Takk til alle vinter brukere av Bærumsmarka, god sommer og så sees vi igjen neste sesong. Brunkollen setter i gang med suppe servering 16.04. Veien opp er nå bar og klar for gående og syklister, selvfølgelig litt bløtt nå i snøsmeltingen men blir fort bedre i takt med været.

Iskvaliteten på Østernvann

Vannstanden i Østernvann vil fra begynnelsen av februar bli senket for å oppfylle krav i damsikkerhetsforskriften. Vannstanden vil bli senket med inntil 1,5 m frem til våren. Dette kan påvirke skiløypene over isen.

Det kan være fare for oppsprekking av is. Sprekkene kan være dekket av snø uten at snøen bærer og det kan være farlig å passere.

De som skal ferdes på isen bør utvise varsomhet. Mer om informasjon hvordan man kan ferdes på isen på regulerte vann finnes på varsom.no.

Skogsdrift i Bærumsmarka

Det skal utføres hogst i Bærumsmarka denne vinteren i området Haslumseter kpl - Eiksbakkhytta. Dette medfører at noen løyper ikke blir preparert før den er ferdig. Det gjelder løypene Østernvann - Hestemyra - Haslumseter og Triungsvann - Eiksbakkhytta. Veien til Haslumseter kpl brøytes så lenge hogsten varer.

Stormyrveien brøytes denne vinteren pga. skogsarbeider. Det er glattet og satt et spor i brøytekanten slik at det er mulig å komme seg fra Årnes og innover i Tangenåsen.

stuer med servering

Åpent i dag fra 11:00 til 16:00

Ingen Informasjon
+ - Vis alle færre stuer med servering
Første søndag i vinterferien bød på litt sure forhold på fjordisen, særlig hvis man sto stille. Da er det godt at noen hadde sørget for at skulpturen utenfor Sjøholmen kultursenter hadde passende lue og skjerf.
Medlemskapet i orden
Foto: Odd Stiansen, 18.02.2024
Temperaturen lå rundt null, og høydemåleren viste per definisjon det samme da denne klassiske skiløperen passerte Veritassenteret på vei mot Sandvika.
Skiføre på kote null
Foto: Odd Stiansen, 18.02.2024
De unge skiløperne Ada (t.v.) og Tiril Gustavsen likte seg godt i skiløypene i de nedre deler av Bærumsmarka i dag. Sammen med foreldrene Marte Buaas og Pål Gustavsen er de her på vei tilbake til Skytterkollen – etter en vaffelpause på Nygård.
Nysnø og skiglede i Bærumsmarka
Foto: Erik Unneberg, 18.02.2024

Webkamera

webkamera på Fossum
Fossum
Webkamera fra Haslumseter kapell
Se alle webkamera
Logo Hafslund, Møller Bli, Obos.