Føremelding for Østmarka

Føremelding for Østmarka

Krokhol - 09. april 2024 kl. 07:08

Meldt inn av Skiforeningen

Temperatur: 5 til 6 grader.
Vær: Overskyet.
Snødybde: 0-25 cm.

Det er ikke lenger skiføre ut fra Krokhol og de fleste utfartstedene. I skjermede og høyereliggende områder ligger det riktignok fortsatt en isete såle igjen, som krymper med vårværet. Transport med skiene på barmark blir lengre og lengre. Løypestikkene er tatt inn fra vannene for denne sesongen. Isen krymper stadig og flere vann åpner seg. Det er ikke lenger skiføre på vannene. Veiene som har vært brøytet er stort sett bare, men noe sølete. Skogbilveiene som har vært benyttet til skiløyper igjennom vinteren har fortsatt lenger strekninger med is, så her tar det litt tid før det er sykkelføre. I iMarka-appen finner dere et kartlag for noen vinterbrøytede veier som er og anbefale til fots og på sykkel. Vi har hatt 19 uker med preparering, de 2 første ukene kom i slutten av oktober og starten av november. Så et lite opphold før vinteren kom tilbake midten av desember. Siden det har det blitt preparert hver uke igjennom vinteren frem til 5 april. Kaldeste temperatur i januar ble målt til -31,7 på Krokhol. Nyt våren og god sommer!

Marikollen - 08. april 2024 kl. 12:11

Meldt inn av Rælingen kommune

Temperatur: 7 til 10 grader.
Vær: Sol.
Snødybde: 0-40 cm. 0 det siste døgnet.

Rælingen kommune har avsluttet kjøring for sesongen 2023/2024, og vi dreier driften over til oppgaver tilknyttet våren. Det gjelder også langrennsanlegget. Tusen takk for årets sesong til alle hyggelige skiløpere vi møter ute i løypenettet!

Rustadsaga - 26. mars 2024 kl. 08:17

Meldt inn av Oslo kommune, Bymiljøetaten

Temperatur: 0 til 2 grader.
Vær: Snø.
Snødybde: 0-40 cm. 3 cm det siste døgnet.

I dag prepareres det fra Skullerud og hovedløypene nordover til Haugerud, Mariholtet, Ellingsrud og Lindeberg. Lite eller ingen snø i lavereliggende områder og i partier i løypene der sola har fått tak, men det er også strekninger med fint føre fortsatt. Fint føre fra Haugerud til Rundtjern, så mer variabelt ned Lutdalen og over Sarabråten. I Sleppa er det bart, men fra Jerpeberget til Mariholtet og opp til Haukåsen er det bra. Fra Mariholtet retning Ellingsrud er det bart i første bakken, utover det er det stort sett greie forhold med unntak av et par mindre punkter. Vi prepper ikke lengre terrengløypene sørover da det er for mange åpne områder for maskinen, men for ivrige påskeskiløpere er det fortsatt mulig å få seg fine turer for eksempel i løypene over Høyås til Pettersbråtan og Smørhullet om man ikke et redd for en barflekk hist og her. På Skullerud skianlegg er det fortsatt bra snøsåle i en del av anlegget og vi vil preparere her ved behov gjennom påsken. Markaløypene ser det ut til å bli for mildt til å preparere gjennom påsken, men løyper som ikke er nypreparert kan også være helt fine til en rolig påsketur. God påske!

Losby - 18. mars 2024 kl. 11:24

Meldt inn av Markaskolen for Skiforeningen

Temperatur: −4 til 0 grader.
Vær: Sol.
Snødybde: 0-40 cm. 0 det siste døgnet.

Da er skisesongen på Losbyvassdraget og andre nærliggende vann offisielt over. Isen har begynt å løsne fra land og vi anser ikke isen lenger som trygg/farbar. Løypestikker er derfor i dag tatt inn.

Skogsdrift i Østmarka

Ytre Enebakk, strekningen Ombergveien - Holstad vi bli brøytet i forbindelse med hogst. Så forbindelsen mellom Ytre Enebakk – Kirkebygda blir noe amputert.
Høljeren - Torvet - Bråtan er det nå pågående hogst, så her vil ikke denne strekningen blir preparert før hogsten er over.

Det pågår også skogsdrift i Losby-området. Se merking av berørte løyper i kartet.

stuer med servering

Skiskoleavslutning utenfor Skullerudstua

Skullerudstua

Åpent i dag fra 11:00 til 16:00
Stor pågang, mange eldre ski

Mariholtet

Skjelbreia

Skulerudstua

+ - Vis alle færre stuer med servering
Idet våren så ut til å overta fullstendig i Østmarka, kom det kuldegrader og nysnø. Dermed preppet Skiforeningen løyper, slik som her ut fra Krokhol.
Vinteren kom tilbake!
Foto: Jon Jakobsen, 05.04.2024
Det var vårlig og tungt skiføre ved Skullerudstua denne palmesøndagen, så det var sikkert godt med en pause for både liten og stor etter skituren. Det var nok flere som gikk til fots enn på ski i dette området i dag.
Nå blir det godt med en pause!
Foto: Erik Unneberg, 24.03.2024
Det var god plass inne på Skullerudstua palmesøndag, men helt folketomt var det ikke.
God plass
Foto: Erik Unneberg, 24.03.2024

Webkamera

Webkamera på Skullerud
Skullerud
Se alle webkamera
Logo Hafslund, Møller Bli, Obos.